PDA

View Full Version : Ståltolva 232 bar som stage eller decoflaska vid Tech 1 dyk.

Bo Ekström
04-18-2006, 11:42 PM
Har just varit på Malta och dykt. Oxygene använde där ståltolvor (de hade inga aluflaskor)som decoflaskor och stagear . Vore intressant att höra er uppfattning i frågan. Jag var själv väldigt skeptisk men provade givetvis. Dock alltid bara med en flaska. dvs antingen som 50% deco eller enbart som stage för två långa dyk utan deco eller bakgasdeco.
Min upplevelse var att det kändes väldigt bra i h2o, både vad gäller trim och smidighet. Måste säga att jag upplever 80cf flaskan som mer drag vid simning och ivägen vid penetrering.Den ändrar sig dessutom till kraftigt positiv under användning. Vilket inte känns av med en ståltolva.
Kanske upplevs ståltolvan tyngre i bräckvatten än i medelhavet?

Den ger ju dessutom en ganska ansenligt större mängd gas. Kan dock tro att det blir helt fel att använda mer än en. Ser däremot inget hinder att kombinera med aluflaskor.
Vad är haken? Vore mycket intressant att höra synpunkter och anledning till att de ej används.

Per Lundström
04-19-2006, 12:01 AM
Är du säker på att det var ståltolvor? Knubbtolvor eller långtolvor? De ståltolvor som finns här i Sverige är betydligt tyngre än en alu80 och är i mina ögon helt oanvändbara som deko- eller stageflaskor. Faktum är att en alu80 fylld med nitrox till +200 bar hänger som ett blylod i bräckt eller sött vatten och en ståltolva vågar jag nästan inte tänka på hur det skulle se ut. En alu80 är ju ca 11 liter så så stor skillnad i volym är det ju egentligen inte heller. Vet en del folk som dykt med gamla alu12:or som också är alldeles för tunga i vattnet. För de flesta tech1-dyk så räcker en sjua för 50% väldigt långt, vill man dyka stage så behöver man ändå oftast två dekgaser om man nu inte gör det endast av gaslogistiska skäl.

Jag tycker inte att den positiva flytkraften hos en tom alu80 ställer till med några bekymmer alls, det gör mest att den kommer helt ur vägen om man nosklippar den.

Mvh

Per

Bo Ekström
04-19-2006, 12:29 AM
Det var en Eurocylinder 13.8 kg flaska.
Vad gäller gasmängden mellan 80 cf och 232 ståltolva skiljer det ca 450 l .
CA 20%.
Jag hade själv aldrig heller kommit på tanken att använda en dylik. Hade långa diskussioner med Magnus på Oxygene om detta.
Vad gäller upplevelsen i vattnet är det ju kanske en subjektiv bedömning som måste upplevas.
Kan dock tro att den känns tyngre i Östersjön, kommer att prova detta .

Vad gäller nosklippning av stålet skulle det ju aldrig funka. Det är ju förstås en grej som gör att alu.flaskan försvinner. Dock tror jag att den stör rätt mycket mer vid penetrering än en ståltolva under bröstkorgen.
Kan det finnas fler aspekter ? Säkerhet?

Per Lundström
04-19-2006, 12:37 AM
Det var en Eurocylinder 13.8 kg flaska.
Vad gäller gasmängden mellan 80 cf och 232 ståltolva skiljer det ca 450 l .
CA 20%.
Jag hade själv aldrig heller kommit på tanken att använda en dylik. Hade långa diskussioner med Magnus på Oxygene om detta.
Vad gäller upplevelsen i vattnet är det ju kanske en subjektiv bedömning som måste upplevas.
Kan dock tro att den känns tyngre i Östersjön, kommer att prova detta .

Vad gäller nosklippning av stålet skulle det ju aldrig funka. Det är ju förstås en grej som gör att alu.flaskan försvinner. Dock tror jag att den stör rätt mycket mer vid penetrering än en ståltolva under bröstkorgen.
Kan det finnas fler aspekter ? Säkerhet?

Skillnaden beror ju lite på hur mycket man trycker 80:an till :-)

Prova gärna och berätta, men jag tror den kommer att vara ruskigt obekväm i bräckvattenpölen vi har här. När det gäller penetrering så föredrar jag att lämna deko och stageflaskor utanför vraket. Säkerhetsaspekten skulle röra sig om man skulle bli för tung i vattnet med flera stålflaskor men det är ju inte det du föreslår.

Bo Ekström
04-19-2006, 12:52 AM
Tack för svaret. Jag tror definitivt att du har rätt i att det kommer att kännas svintungt här. Kommer dock att prova.
Jag blev själv helt paff över hur bra det kändes. Jag hade räknat med att kantra dyket igenom:eek: på Malta.
Får väl meddela senare hur det går här.:confused:

Tulle
04-19-2006, 12:57 AM
Prova du "lightmixarna" på Malta också? :)

Bo Ekström
04-19-2006, 01:25 AM
Verkade vara en knepig prissättning på He. Vi använde både 25 och 35 % He-mixar vilka båda gick under benämningen lightmixar med samma prislapp.:rolleyes: Skulle dock tro att en 18/45 skulle hamna i klassen tungmix och således dyrare.

Ingemar Lundgren
04-19-2006, 01:52 AM
Bo, kan du berätta lite om dykningen på Malta. Dök du på vrak? Skulle vara kul att höra lite mer om Malta, jag har aldrig varit där.

Jonas "Dragan" Pavletic
04-26-2006, 04:21 PM
Jag har testat en gammal 200-bars ståltia som jag tidigare hade i garderoben och med den kändes det som att man hela tiden skulle kantra. Den fick efter den övningen agera tryckluftsbank i garaget, det var det enda den dög till :)

Skulle gissa på att 12*232 ger samma känsla i sötvatten och jag kommer att vara väldigt skeptisk för egen del ända tills jag själv provat hur det fungerar ihop med mitt måndagsexemplar till kropp. Testa däremote du så vi ett konkret svar, du har ju som sagt redan upplevt att det fungerade positivt åtminstone i saltvatten...

/Dragan (som precis som Igge är intresserad av att veta mer om dykningen på Malta)