PDA

View Full Version : Videoreflector?

Tulle
04-19-2006, 01:04 AM
Om man ska filma under vattnet, i östersjön, för privat bruk, alltså inte tokkrav på kvalitet, är Halcyons videoreflektor på en 18w HID bra för det ändamålet, eller behövs mer? :confused:

Markus Nord
04-19-2006, 10:06 AM
Om man ska filma under vattnet, i östersjön, för privat bruk, alltså inte tokkrav på kvalitet, är Halcyons videoreflektor på en 18w HID bra för det ändamålet, eller behövs mer? :confused:

Det kan mycket väl räcka... men försök att ha två, annars så får man jobbiga skuggor. Men tänk igenom vilka bilder ni vill ta innan dyket och gå igenom dem med teamet... försök att få bilderna prioriterade i dyket. det tråkigaste som finns är att se två fenor som viftar runt i bilden. och korta klipp.

Lycka till
/Markus

Ingemar Lundgren
04-23-2006, 02:52 PM
Tulle, 18 watts HID räcker rätt bra som kamerabelysning med videoreflektor. Som Markus säger så är det bättre med 2 men har du bara en så kör på. Om inte förhållanden är mycket bra så lyser en kameramonterad lampa upp en massa partiklar. Försök sätta lampan på en så lång arm som möjligt. Samma regler som för stillbildsfoto.

Richard använder nästan aldrig kameramoterad lampa av den anledningen. Två belysningsdykare med var sin HMI lampa i rätt position ger en bild helt utan partiklar och hög mättnad. Nu är inte jag en filmare så fler och bättre tips kan andra ge.

rbrt
04-23-2006, 05:55 PM

Frågan är om inte en lampa ger så lite ljus att du måste ganska nära föremålet du ska filma och då förlorar du en del av effekten med vidvinkel. Personligen tycker jag det är ganska tråkigt att se filmer där man ej till fullo kan utnyttja vidvinkel, det blir ganska så plottrigt och svårt att se vad som filmas. Jag undrar om inte HMI-lampor är ett måste i Östersjön.

Ska man filma detaljer kan mycket väl en lampa räcka långt.

Ytljus är ju förstås bäst :)

/Robert