PDA

View Full Version : Frågor kring GUE Open Water utbildningar

Martin Björkdahl
04-19-2006, 09:56 PM
Gokväll OD och GUE..
Har lite frågor rörandes GUE's Open water utbildning.. Jag hoppas att jag kommit rätt nu..

Jag tror mig ha ganska bra koll på utbildningen efter lite forskande på nätet, men det vore skönt att få lite fakta på fötterna om man säger så :o

1. Beskrivning på svenska om bägge kurserna GUE Recreational Level 1 Diver och GUE Recreational Level 2 Diver, för vad jag kan förstå är detta en nybörjarkurs och en fortsättningskurs på nybörjar kursen eller har jag fel?

Har man delat upp OW kursen till två kurser för om jag inte missminner mig fel så talades det om en 1 kurs för allting, men det kanske inte höll?

2. Finns det något bestämt pris på kursen/kurserna och jag antar dom kommer hållas uppe i Stockholm hos Oceanictech?

3. Vad jag har förstått så det man lär sig på nybörjarkurserna så behöver man inte gå en GUE Fundamentals om man vill utbilda sig vidare utan kan börja direkt på Tech 1 t ex.? Stämmer detta fortfarande

Tacksam för all information jag kan få :)

Richard Lundgren
04-19-2006, 10:34 PM
Gokväll OD och GUE..
Har lite frågor rörandes GUE's Open water utbildning.. Jag hoppas att jag kommit rätt nu..Jag tror mig ha ganska bra koll på utbildningen efter lite forskande på nätet, men det vore skönt att få lite fakta på fötterna om man säger så :o

1. Beskrivning på svenska om bägge kurserna GUE Recreational Level 1 Diver och GUE Recreational Level 2 Diver, för vad jag kan förstå är detta en nybörjarkurs och en fortsättningskurs på nybörjar kursen eller har jag fel?

Det stämmer bra. GUE Recreational Diver Level 1 är en 8 dagars nybörjar kurs där grundläggande dyk och team dykning tekniker lärs ut. Även endel räddningstekniker och nitrox. Rekomenderat max djup efter denna kurs är 24 m.

GUE Recreational Diver Level 2 är en vidareutbildning och genomförs normalt under 3 till 5 dagar. Mer avancerade rekreationsdykar och räddningstekniker lärs ut samt användandet av triox 30/30. Rekomenderat maxdjup 30-36 meter.

Har man delat upp OW kursen till två kurser för om jag inte missminner mig fel så talades det om en 1 kurs för allting, men det kanske inte höll?

Det har aldrig varit en målsättning att bara ha en rekreationsdykning utbildning. Planen att omforma Rec Triox kursen till att bli GUE Rekreational Diver Level 2 har funnits länge. Ett naturligt resultat helt enkelt.

2. Finns det något bestämt pris på kursen/kurserna och jag antar dom kommer hållas uppe i Stockholm hos Oceanictech?

Kurserna kommer nog att utföras på fler platser än exlusivt Stockholm. Max antal elever är 4 per Instruktör och detta sammantaget med de 8 kursdagarna föranleder en högre kostnad än de billigare alternativen. GUE utbildningarnas pris bestäms av den enskilde Instruktören, inte av dykcentret. Runt 6000 kr per elev verkar rimligt

3. Vad jag har förstått så det man lär sig på nybörjarkurserna så behöver man inte gå en GUE Fundamentals om man vill utbilda sig vidare utan kan börja direkt på Tech 1 t ex.? Stämmer detta fortfarande?

Om du börjar inom GUE med GUE Recreational Diver Level 1 och sedan vidareutbildar dig genom Level 2 så behöver du inte genomföra en Fundamentalskurs innan du ansöker om en T1 kursplats

Tacksam för all information jag kan få :)

Kul att du visar intresse! Hoppas svaren hjälpte

Vänligen,
Richard Lundgren

Martin Björkdahl
04-19-2006, 10:55 PM
Det stämmer bra. GUE Recreational Diver Level 1 är en 8 dagars nybörjar kurs där grundläggande dyk och team dykning tekniker lärs ut. Även endel räddningstekniker och nitrox. Rekomenderat max djup efter denna kurs är 24 m.

GUE Recreational Diver Level 2 är en vidareutbildning och genomförs normalt under 3 till 5 dagar. Mer avancerade rekreationsdykar och räddningstekniker lärs ut samt användandet av triox 30/30. Rekomenderat maxdjup 30-36 meter.

Aha, då förstår jag.. Använder man Luft/Nitrox i level 1 eller endast Nitrox? och i Level 2 använder man Nitrox/Triox? Hur många dyk måste man ha i bagaget från Level 1 till Level 2 måntro, givetvis en del men finns det något minimum?

Det har aldrig varit en målsättning att bara ha en rekreationsdykning utbildning. Planen att omforma Rec Triox kursen till att bli GUE Rekreational Diver Level 2 har funnits länge. Ett naturligt resultat helt enkelt.

Det är troligtvis jag som missförstått det hela, det kunde uppfattas som en enda kurs när det talades förut om Open Water..

Kurserna kommer nog att utföras på fler platser än exlusivt Stockholm. Max antal elever är 4 per Instruktör och detta sammantaget med de 8 kursdagarna föranleder en högre kostnad än de billigare alternativen. GUE utbildningarnas pris bestäms av den enskilde Instruktören, inte av dykcentret. Runt 6000 kr per elev verkar rimligt
Aha, det låter intressant, jag antar att uthyrning av utrustning är enkelt att ordna via OT?

Om du börjar inom GUE med GUE Recreational Diver Level 1 och sedan vidareutbildar dig genom Level 2 så behöver du inte genomföra en Fundamentalskurs innan du ansöker om en T1 kursplats
Ahh då var det som jag trodde..

Kul att du visar intresse! Hoppas svaren hjälpte

Tackar för svaren Richard! Svaren hjälpte och man blir allt bra sugen, måste jag få säga.. En del frågor kanske e dumma men även dom dumma frågorna måste ju ställas ;)

Richard Lundgren
04-22-2006, 09:53 AM
Aha, då förstår jag.. Använder man Luft/Nitrox i level 1 eller endast Nitrox? och i Level 2 använder man Nitrox/Triox?

Ja, Level 1 är en nybörjarkurs där nitrox 32 är standardgas och under Level 2 är både nitrox 32 och triox 30/30 standardgaser (30% O2 / 30 % He)

Hur många dyk måste man ha i bagaget från Level 1 till Level 2 måntro, givetvis en del men finns det något minimum?

GUEs allmänna erfarenhetskrav mellan kurser är minimum 25 dyk men detta är självklart individuellt då många kanske vill bygga upp mer erfarenhet än detta.

Aha, det låter intressant, jag antar att uthyrning av utrustning är enkelt att ordna via OT?

Oceanic Tech och andra DIR orienterade skolor, tex Åkersberga, har all skol och hyrutrustning du kan tänka dig. Allt från DUI dräkter till Halcyon ving system både för tec och rec. Dessa går även att hyra även om GUE anser att en elev efter avslutad kurs bör köpa sin egen utrustning.

Tackar för svaren Richard! Svaren hjälpte och man blir allt bra sugen, måste jag få säga.. En del frågor kanske e dumma men även dom dumma frågorna måste ju ställas ;)

Martin, mycket bra frågor och det var ett nöje att besvara dem!

Vänligen,
Richard Lundgren