View Full Version : Tech 2 kurs...
Tulle
04-26-2006, 05:56 AM
Har ett problem... jag skulle gärna i en framtid, när jag skaffat mig mycket erfarenhet efter min tech1 kurs, gå en tech2 kurs, då jag har mål i min dykning som tyvärr ligger för djupt just nu.
Mitt problem är att jag inte har ett team med tech1,or, utan i det team jag dyker mest med idag, har den ena motsvarande utbildning inom IANTD, och den andra inom NAUI.
Teamet funkar väldigt bra, och vi kommer funka ännu bättre efter sommarn... ;)
Nu e frågan, om jag vill gå en tech2 kurs, hur gör jag? Måste jag byta mitt team mot 2 tech1,or som jag inte känner, eller helt enkelt avstå en tech2 kurs? Jag menar, mina mål vill jag ju nå ändå...
Björn Qvarnström
04-27-2006, 02:00 AM
Hej Anders
Jag har lite av samma problem som du berättar om har själv gått fundamentals kursen och upplevde den som den bästa kurs jag gått. Jag gillar DIR konceptet framför allt team tänkandet och vill gå Tech 1. Men nu kommer vi till problemet, ingen av de jag dyker med är speciellt intresserade av DIR eller GUE (Tech 1) dom är utbildade i NAUI, IANTD, TDI m.m samt att motståndet mot GUE och DIR är ganska stort här på västkusten i alla fall bland dom jag träffar och umgås med. Vet inte riktigt varför mer än att det är så! Det roliga är att om man tar upp sakfrågor så håller de flesta med till det kommer fram att det är DIR eller Gue tänk. (OBS vet att Gue inte har monopol på bra grejer samt att dom har plockat lite av varje från andra)
Och som jag ser det så får man mest ut av en Gue utbildning om man är ett kompis gäng som genomför den tillsammans och på så sätt bildar ett team. Då man blir väldigt samspelta och fungerar bra ihop. Det är inte så att jag inte tror att jag skulle lära mig något på en Tech 1 (tvärt om) men vad har jag för nytta av den när de andra inte är utbildade och tänker på samma sätt. Alla som har gått en Gue utbildning säger och vet att DIR är mer än utrustnings konfiguration det är ett förhållnings sätt till dykningen och framför allt säker dykning.
Trots detta så ses DIR fortfarande av många som ett sätt att konfigurera utrustning.
Så de problemet du har kan jag mycket väl förstå för inte fan vill man överge sina dyk polare som man har haft i över 6 år. Bara för att dom inte vill gå samma utbildningar som en annan. I mitt fall har det blivit ännu struligare då den person som jag dykt mest med och litar mest på när det gäller dykning gick över till RB nu i höstas. Och det kan jag ju säga det är en helt annan ”ballgame” för skall han bära med sig reservgas till mig så ser han ju ut som en julgran med 2 till 3 slingflaskor och det kan jag förstå att han inte vill slänga på sig han blir ju inte smidig med den lasten samt att ”taskloading” blir ju ganska stor.
Det skall bli intressant om man kan lösa detta på ett tillfredställande sätt för oss båda och det kommer ju vissa sig under detta året!
Till sist så hoppas jag att det löser sig för dig och att du kan få det på ett bra sätt så att du kan fortsätta dyka med dina gamla polare ;-)
M.v.h
Björn Q
Ingemar Lundgren
04-27-2006, 12:49 PM
Fungerar ditt dykteam bra och ni dyker tillsammans på ett säkert sätt finns ingen anledning till att byta team bara för att de har IANTD utbildning. Jag känner många DIR dykare som inte har GUE utbildning..
Om jag tycker att min dyk buddy dyker på ett säkert sätt och är en kompetent dykare så bryr jag mig inte mycket om vad han har för certifikat.
Tulle
04-27-2006, 05:11 PM
Fungerar ditt dykteam bra och ni dyker tillsammans på ett säkert sätt finns ingen anledning till att byta team bara för att de har IANTD utbildning. Jag känner många DIR dykare som inte har GUE utbildning..
Om jag tycker att min dyk buddy dyker på ett säkert sätt och är en kompetent dykare så bryr jag mig inte mycket om vad han har för certifikat.
jo, precis så tycker jag också, därav min fråga... jag vill ogärna utbilda mig själv till tech2 nivå, men för att få gå en kurs, vill väl tex. din bror att man har ett team färdigt när man anmäler sig till kurs? Jag har ju ett färdigt team, men inte som kvalicifierar sig till GUE's tech2.
Krasst kan jag säga så här, jag vet och har flera vrak som ligger 60+, nån gång ska jag ta mig dit på ett säkert sätt, helst då med en gidigen utbildning av GUE, vilken jag tycker är den mest givande och säkerthetstänkande orgnisation just nu.
Sa jag att jag har tech1 cert?
Richard Lundgren
04-27-2006, 05:39 PM
jo, precis så tycker jag också, därav min fråga... jag vill ogärna utbilda mig själv till tech2 nivå, men för att få gå en kurs, vill väl tex. din bror att man har ett team färdigt när man anmäler sig till kurs? Jag har ju ett färdigt team, men inte som kvalicifierar sig till GUE's tech2.
Krasst kan jag säga så här, jag vet och har flera vrak som ligger 60+, nån gång ska jag ta mig dit på ett säkert sätt, helst då med en gidigen utbildning av GUE, vilken jag tycker är den mest givande och säkerthetstänkande orgnisation just nu.
Sa jag att jag har tech1 cert?
Har en perfekt lösning för dig Tulle - I början av Juli finns en plats ledig i en T2 kurs. De andra eleverna är OD dykare så det kan ju bli kul. Kursen körs i Västervik och boende kan fixas.
När det gäller andra dykare som valt att gå en annan väg är det inte så lätt. Visst, som broder nämner, finns det dykare, utbildade inom andra organisationer som dyker DIR-likt men det stora flertalet gör det inte. Tror att min bror glömmer vem som utbildade de "icke" GUE dykarna inom OD. Med endast ett undantag har det varit Jarrod eller vi själva innan GUE fanns.
Vänligen,
Richard Lundgren
04-27-2006, 05:53 PM
Till sist så hoppas jag att det löser sig för dig och att du kan få det på ett bra sätt så att du kan fortsätta dyka med dina gamla polare ;-)
M.v.h
Björn Q
En bra tråd det här. Intressanta frågeställningar och problem. Tycker själv att det optimala är team utbildning, dvs att hela teamet går kurs samtidigt. Vinsterna är ju enkla att förstå. Att det är praktiskt svårt att genomföra är en annan sida av myntet och ni har belyst detta väl i denna tråd. Näst bäst är väl att gå kursen tillsammans med andra som sitter i liknande situationer. Den nyvunna kunskapen kommer att berika den individuella dykningen så väl som det gamla teamet. Det finns ju ingen eller inget som säger att ni inte kan dyka med era "icke" GUE utbildade dykare efter kurs? :)
Jocke Tenglin
05-01-2006, 11:51 PM
Hej
Inressant tråd! Jag är själv Naui tech och anser att jag dyker DIR. Anledningen till att jag gick Naui var mest slumpen att det blev en techkurs ihop med några jag känner och att regionen/staden/klubben där jag bor hade några Naui techdykare sedan innan. Ekonomin var också med i bilden fast inte avgörande.
Jag undrar om någon som är lite mer insatt kan belysa skillnaderna mellan Naui tech, Naui trimix 1&2 mot GUE techprogram?
Mvh Jocke
Johan Carlsson
05-31-2006, 05:04 PM
Då jag också som Jocke är utbildad innom Naui och dyker en del med Tulle. Jag anser mig också dyka DIR? Vad är skillnaden, och är det helt omöjligt att konvertera dessa olika utbildningsnivåer? Att teama ihop mellan de olika utbildningarna på dessa nivåer har hitentills kännts bra och jag har inte stött på några oliktänkande bara för att den ene har Naui och den andre GUE?
Tidiga utbildningar i IANTD har jag däremot hittat en del som skiljer sig? Har lite dålig koll,,,enlight me....
Mvh Johan Carlsson
Richard Lundgren
05-31-2006, 05:37 PM
Hej
Det är inte omöjligt att konvertera men detta alternativ används mycket sparsamt av olika anledningar. Läs mer under § 1.9 här;156
Vänligen,
Richard Lundgren
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.