PDA

View Full Version : Grottdykarcert. När/Var/Hur?

Tomas Asp
04-11-2006, 06:20 PM
Jag har en hel del dykning att ta igen pga. diverse elände. Dock, grottdykning verkar skoj och i mina led börjar det diskuteras att certifiera sig.

Trots att detta forum antagligen är hyfsat färgat av GUE (inte mig emot) så hoppas jag att även andra organisationer kan diskuteras.

Den största anledningen till certet är nog att vi ska kunna dyka säkert i diverse gruvhål när vrakutfärderna blåser inne.

1. Var bör man ta sitt certifikat med tanke på instruktörer, totalpris och trevlig dykning?

2. Vilken organisation?

3. Bra instruktörer, namn?

4. Något annat att tänka på?

Ingemar Lundgren
04-11-2006, 06:41 PM
Det finns instruktörer/dykare från flera olika organisationer på forumet och alla är mer än välkomna oavsett organisation. Det här är inte tänkt som bara ett GUE forum.

Angående grottdykarutbildning. Jag tror det ska finnas en NACD/NSS CDS instruktör i Sverige någonstans, både organisationerna är välrenomerade. Om han ser det här kan han väl svara i tråden, jag kommer inte ihåg vad han heter.

Vilken organisation man väljer har inte så stor betydelse det viktigaste är att instruktören är bra. Vissa organisationer kanske har bättre kursmaterial osv. än andra dock. Någon GUE grottdykarinstruktör finns inte i Sverige så vitt jag vet.

NACD och NSS har tidigare tillåtigt att man tar cavern och intro to cave i gruvor så om du främst är intresserad av gruvdykning så är det ett tips. Om du sedan ska dyka i riktiga grottor bör du ta grottdykarcertifaktet i den rätta miljön eller åtminstonde komplettera med en full cave kurs antingen i Florida eller Mexiko. Många grottor har kraftigt flöde som kräver att man planerar dyket på rätt sätt samt en massa andra faktorer som är svårt att simulera i en gruva.

Någon organisation borde skapa en gruvdykarutbildning.

Micke Fridholm
04-12-2006, 01:26 PM
En gruvdykar/overhead utbildning är nog ingen dum ide.
Marknaden är nog ganska stor eftersom det är också tillämpbart för te.x. isdykning med linrulle.

Personligen skulle jag i första hand gå en Cave-utbildning, men det kanske vore bra med en mer lättillgänglig utbildning som vi kan utbilda/utöva i våra vatten.

Inom Naui finns en Technical Wreck Penetration utbildning. Hur pass tillämpbar är denna kurs? Är det kanske bättre att gå en ren intro to cave utbildning?
(Nu tänkte jag på existerande kurser som kan utföras i sverige)

/Micke

Ingemar Lundgren
04-12-2006, 01:38 PM
Det kanske Stefan Hogeborn kan svara på? Han är NAUI bossen i Sverige och med på listan. Kanske vore något för NAUI detta. Jag tror också att det finns en hyfsat stor marknad.

Att åka ända till Florida bara för att man vill dyka säkert i en gruva är overkill för de flesta tror jag. Då dyker de hellre utan utbildnimg och det är ju inte så bra. Sedan finns det ju speciella faror i en gruva som inte finns i grottor, rasrisk tex. Vissa gruvor är också olämpliga att dyka i pga av att vattnet är förgiftat av metaller.

Jag ska ta och skriva ihop en rapport om en intressant gruva som heter Fångö som ligger på en ö i gryts skärgård när jag får tid. Vi la lina ner till 92m djup 1996 där och det var ett fantastisk spännande dyk. Kobolt blått vatten och sikt på säkert 50m !!

Micke Fridholm
04-12-2006, 01:58 PM
Gör gärna det, det vore intressant läsning.

Det verkar som det finns lite intressanta gruvor här trots allt. Nu blev man inte mindre sugen på att gå en cave/gruv utbildning.

/Micke

Stefan Hogeborn
04-12-2006, 04:04 PM
Just hem kommen från Europa kontoret med ny Technical Course Director titel känner jag mig väl uppdaterad på skillnaderna mellan ICE, Cave, Wreck Pen och Gruva. NAUI Wreck penetration och Technical Wreck penetration handlar om penetrering av mänskligt manipulerade overheadmiljöer och här finns en likhet med gruvor. Dessa har inget flöde som de flesta av naturen uppkommna overheadmiljöer. Där slutar dock likheterna. Om vi tar t. ex. Ojamo så har den längd och djup som mer liknar djupa grottor i Florida. Jag skulle inte rekomendera någon att dyka där med wreck penetration cert. Vi håller däremot inom NAUI på att arbeta med en förslag att kunna gå en Cave 1 kurs med alla övningar från en Cave 1 men utförda i Gruvmiljö. Efter denna kan man dyka i Gruvmiljö och på detta sätt slippa åka utomlands för att lära sig något som man ändå kommer göra här hemma. Förslaget är sedan att om man vill dyka i Grottmiljö så kan man uppgradera med ytterliggare t.ex. 4 dyk i Grotta hos en NAUI Cave Instruktör. Detta skulle nog göra att fler skulle dyka i Gruva med adekvat utbildning. Vad tror ni om ett sådant förslag?

Micke Fridholm
04-12-2006, 04:18 PM
Det låter som en sund uppdelning.
Hör gärna av dig när en sådan utbildning är aktuell. Jag är intresserad av att gå en sådan utbildning i sverige, eftersom jag nyligen fick avboka en Full Cave kurs i Frankrike pga att det krockade med frugans studier. Jag tror man sedan uppskattar grottdykningen mer i nästa steg om man lägger den i tex. Mexico eller USA.

/Micke

Stefan Hogeborn
04-12-2006, 05:15 PM
Jag hör av mig så fort jag får allting klart. Jag hoppas att det är klart före midsommar men kan inte lova något.

Fredrik Isakson
04-12-2006, 07:48 PM
Grattis Stefan : ) Till nya titeln!

Richard Lundgren
04-18-2006, 02:21 PM
Peter Steinhoff är under utbildning till GUE Cave 1 instruktör. Blir troligtvis färdig under eller efter sommaren.

Vänligen,
Richard Lundgren

Tomas Asp
04-18-2006, 02:53 PM
Då får man gratulera både Hogge samt snart även Peter!
NAUI modellen verkar spännande och bra då man kan hålla sig kvar i Norden?!
Hogge, kontakta mig när konceptet är klart.

Ronald Larsen
04-18-2006, 03:54 PM
Noen av dere som vet om det vil være mulig og kjøre cave 1 kurs i Plura i Norge ??

Tenker da på grottens egnethet for den type kurs.

Ronald

Richard Lundgren
04-18-2006, 04:03 PM
Tror vi får det svaret i slutet av agusti när några training directors sammanstrålar och dyker där:-)

Richard

Micke Fridholm
04-21-2006, 08:15 AM
Kommer det att finnas möjlighet att gå en GUE Cave1 i Sverige med Peter?
Då tänkte jag på ifall kursen kan genomföras i gruvmiljö.

/Micke