PDA

View Full Version : Stagegrej...?

Tulle
04-29-2006, 09:50 PM
Ja, vet ju inte vad den kallades nu, men...

På stagen, ofta 80cf, så använder en del en lite "snörstump" med en dubblender på, för att när man nosklipper stagen så hamnar den vi rumpan, eller mellan benen...

Hur ser denna ut, är det nån som har bilder på den, och hur använder man den på rätt sätt?

Björn Qvarnström
04-29-2006, 11:06 PM
Hej anders jag har bilder på den men vet ej hur man laddar upp bilderna

kanske kan någon tala om för mig hur!

http://www.dykarna.nu/photos/thumb/603520060429221024.jpg

http://www.dykarna.nu/photos/thumb/603520060429220902.jpg

Anders var det en sådan här du menade?

Som ni ser har jag löst det

M.v.h

Björn Q

Tulle
04-29-2006, 11:47 PM
Ja, en sån är det, fast den jag såg hade en bit slang runt ca halva snöret, antagligen för att göra det lättare att hitta den, vad var det den nu kallades? Har för mig nån vitsigt kallade den nåt med namnet GUE eller DIR i....och hur används den på rätt sätt?

Björn Qvarnström
04-30-2006, 12:41 AM
Hur den används är jag ej rätt man att säga då jag bara provat att använda den på 2 träningsdyk med 3 flasker 1st 80cf, 1st 7lit samt 1st 40cf. Vad jag gjorde då var att ha den i vänster benficka och sedan när jag användt stage (80cf) så plockade jag fram den tog av mig stagen krokade i "grejen" i stagen för att sedan sätta fast dubbel enden i höft D-ringen. Stagen försvinner ur vägen då, Problemet är när stagen nästan är tom då står den ju upp som ett periskop ;-).

Jag har också provar att ha 40cf i röv D-ringen (ursäkta språket) och sedan stagen på vänster sida för att sedan flytta fram 40cf och bak 80cf till bakere D-ringen när stagen är tom lyfter den upp rumpan gott och det känns skönt för ryggen. Detta har jag dock också bara gjort på 2 träningsdyk.

Men på detta forum så måste det finnas folk som har dykt skarpt med 3 flasker många gånger. Och som kan säga det korrekta sättet att använda "grejern" Jag är en novis (Rokie) när det gäller tekniskdykning!

Sedan finns det ju olika sätt att se på det när det gäller användandet av stage. Jag fick lära mig att om man använder stage så skulle man bara använda 2 tredjedelar eller hälften medans om man läser vad Peter Steinhoff skrev på dykarna så är det att i princip töma stagen Han menar dock endast detta vid vrakdykning om jag förstod det rätt!

Följande är citat från vad Peter Steinhoff skrev på dykarna.nu forum

Först skulle jag vilja poängtera att gasplanering är en funktion av sunt förnuft mer än en matematisk fråga. Man behöver tillräckligt med gas för att garanterat kunna lösa de problem som inträffar. Beroende på dyksajten så innebär det olika mycket reservgas.

1/3 dels regeln från grottdykningen anser jag tillämpas felaktigt av många eftersom vrakdykning inte är linjär penetration på samma sätt som en grotta och med andra risker och faror än grottdykning. Dessutom anser många erfarna grottdykare att 1/3 regeln är alltför liberal.

Själv har jag som tumregel att alltid ha minst dubbel så mycket gas som jag behöver och gladast är jag när jag inte behöver använda backgas alls.

Gör man t ex ett dyk till 70m så får man en bottentid på runt 220bar*11/8ata/15lpm=20 minuter med bara stageflaskan, om man har en hyfsad gaskonsumtion.

Så för dykning i havet så tömmer man stageflaskan helt innan man börjar använda dubbelpaketet. Om man sen går på 50 % nitrox eller 50/25 vid 21m så har man inte använt många bar i sitt dubbelpaket. Det går också åt lite gas till vingen samt när man switchar gas eftersom det är praktiskt och dekompressionsvänligt att gå över på backgas innan man tar nästa dekogas.

Skulle man råka ut för några problem antingen på botten eller under dekot så har man en ganska rejäl mängd gas, dvs. tid, att lösa problemet på. Sällan kommer ju ett problem ensamt och det är inte alls kul när gasen tar slut.

Vet inte om detta hjälper dig men hoppas att det var till någon hjälp i alla fall

M.v.h

Björn Q

Micke Fridholm
04-30-2006, 05:01 PM
Jag använder namnet "Stage handle".

Själv när jag dyker med en stage och 2st deco (50/100) har jag inte använt min stage handle. Jag nosklipper syrgasen i nedre D-ringen istället.
Det funkar med en flaska på stage handle, men det är nog gjord för flera flaskor.

/Micke

esperanza
05-01-2006, 11:17 AM
På stagen, ofta 80cf, så använder en del en lite "snörstump" med en dubblender på, för att när man nosklipper stagen så hamnar den vi rumpan, eller mellan benen...

hej tulle, jag antar du menar en sk. leash? bilden nedan var den enda jag kunde hitta kvickt på en sådan. den nedre av leasharna på bilden är antagligen närmare det du beskriver, den övre skulle inte jag använda. min egna leash har jag gjort av en bit snöre och en vanlig bolt snap, dvs inte en double ender.

http://www.mossmanscuba.com/forum/uploads/post-4-1110718204.jpg