View Full Version : Frågor om grottdykning I Mexico
santa
08-31-2007, 12:00 AM
Hejsan, har börjat planera ( eg. drömma) en resa till Mexico. Syfte att ta cert för grottdykn samt givetvis dyka en hel del.
När jag letar på nätet så ser jag både torrdräkter o våtdräkter på bilderna.
Undrar vad man som Svensk, van vid torrdräkt ska välja. 7mm våt, skaldräkt med tunnt underställ eller skal med Weesle ex+ som man är van vid ?
Får se om jag hittar nån som vill med, och om plånboken säger JAAAA
Vänliga hälsn Henric J Emmaboda
Ingemar Lundgren
09-01-2007, 05:30 PM
Hej,
En skaldräkt med ett tunnt underställ. Weesle blir nog himla varmt. Skönt att dyka utan huva också om du har en dräkt med lös huva. Väldigt fina grottor i Mexico. Playa del Carmen är ett bra ställe att bo på. Kolla noga upp instruktören, det finns gott om skojare där.
Jesper Berglund
09-07-2007, 11:07 AM
Jag kör alltid skaldräkt och ett fleeceunderställ vilket naturligtvis kan vara lite varmt innan man väl kommer ner i cenoten. Väl i vattnet som året runt håller ca 24 grader är det dock aldrig för varmt. Personligen kör jag med huva iom att det kan finnas en del bakterier i vattnet och det sista man vill vara med om när man har betalat dyra biljetter etc är att få en öroninflammation.
Ingemar har helt rätt i att kolla upp instrukltörerna ordentligt. Personligen har mitt val varit Danny; Chris och Fred på Zero Gravity (dir-mexico.com) som kör kurser inom organisationen G.U.E.
Jesper Berglund
09-07-2007, 11:07 AM
Jag kör alltid skaldräkt och ett fleeceunderställ vilket naturligtvis kan vara lite varmt innan man väl kommer ner i cenoten. Väl i vattnet som året runt håller ca 24 grader är det dock aldrig för varmt. Personligen kör jag med huva iom att det kan finnas en del bakterier i vattnet och det sista man vill vara med om när man har betalat dyra biljetter etc är att få en öroninflammation.
Ingemar har helt rätt i att kolla upp instrukltörerna ordentligt. Personligen har mitt val varit Danny; Chris och Fred på Zero Gravity (dir-mexico.com) som kör kurser inom organisationen G.U.E.
För boende kan jag varmt rekommendera Villa Del Caribes (se mitt fotoalbum på dykarna.nu) vilket kostar ca 60 USD/natt och kan bokas genom ZG.
Från Cancuns flygplats kostar en shuttle (minibus som gör flera stop på vägen) ca 50 USD och privat taxi som går ända fram till dörren kostar USD 100.
Biluthyrning finns i Puerto Adventuras, ca 1,5 km från Villa Del Caribes.
Lycka till och maila mig gärna om du har fler frågor.
mvh
Jesper Berglund
santa
09-10-2007, 04:28 PM
Får väl leta fram mitt gammla u-ställ. Det har nog krymt över magen !!
Har lite olika instruktörer som jag funderar på, parkamrater är dock viktigare...
Dyk hårt/ Henric J E-boda
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.