PDA

View Full Version : Elunderställ?

fsiljelof
05-04-2006, 12:00 AM
Någon som har lite tips på elunderställ som faktiskt funkar? Borde väl finnas en massa motorcykelprylar som borde funka bra, eller? Vill främst ha handskar faktiskt ... men jag antar att ska jag kosta på dräktgenomföringen är det lika bra att köra på en väst med och kanske lite mysiga sockar :)

Såg att oceanic krängde något, är det nått att ha?

Hur som helst är det någon som kör ett elunderställ som faktiskt värmer och hur pålitliga är dom? Funkar dom varannan gång eller hur är det?

Vore tacksamm för lite tips .... brrr brrr det e kallt där ute

//Fredrik

Ingemar Lundgren
05-04-2006, 05:18 PM
Jag tror Oceanic tech säljer motorcykelunderställ? Jag gjorde mitt eget elunderställ. Jag tog ut elslingorna från en MC jacka och sydde in dem i min DUI underställ. Det funkar jättebra. Enda gången det inte funkar är när jag glömmer koppla i sladden :rolleyes:

Dyk och brandservice i Växjö säljer de subcon kontakter du behöver. Prata med Björn han vet vilka kontakter du ska ha.

fsiljelof
05-04-2006, 10:01 PM
Just det, kom ihåg att du pillade med det där, men jag tror aldrig jag såg att du fick ihop det =) Kul att det funkade i alla fall ... såg att grabbarna i EKPP hade sytt ihop nåt av nån tråd de hade hittat men det verkade va lite varmt, dom pratade om brännmärken och allt möjligt....

Hur är det med strömförbrukningen för din MC-jacka? Har du nån koll på effekten i den eller får du simma med en minubåt av batterier bredvid?

//Fredrik

Jocke Tenglin
05-04-2006, 10:12 PM
Att det blir våtkontakter förmodade jag men hur och var sker genomföringen bäst i dräkten?

Jag har ett par elvantar från "Klan heating" (mc-prylar) men har inte använt dessa ännu. Jag upplever att bra thinsulate innervantar i hemgjorda torrhandskar modell nordicblue fast oranga (köpta i båttillbehörsaffär) med si tech ringar värmer bra.

Ja jag vet att man inte gärna förespråkar ringsystem vid techdyk men då undrar jag om det inte är mer DIR att faktiskt vara varm nog att kunna verka under dyket. Enda nackdelen jag kan se är att det blir något klumpigare så man får se till att det går att skruva kranar med de ringar man har. Dessutom är det ju viktigt att man fortfarande har manschett kvar för att inte riskera stark nedkylning vid läckage. Risken att "skjuta" iväg handske vid uppstigning minimeras med möjlighet för långsam luftvandring mellan handske och dräkt.

Jag kör förövrigt dubbla neoprenhuvor vid kalla och/eller långa dyk. Det fungerar kanonbra och värmer mer än jag trodde före jag provat detta. Ifrågasätt gärna om någon anser att det strider mot DIR men jag är tacksam för en bra motivering :)
/ Jocke

JohanD
05-05-2006, 09:58 AM
Jag har gjort följande:

Köpt två stycken eluppvärmda sitsar till bilsäten (dvs vanliga el-sitsar med cigg-kontakt). Billigt och med lagom effekt (ca 25-30 W/sits). Ur det fick jag fyra "paneler" dvs 4 st tygstycken med värmetråd redan insydd. Dessa paneler sydde jag sen in på insidan av en t-shirt i "andande" material och drog ut en kabel som når från undersidan av t-shirten upp över bröstet.

Totalt drar de 4 panelerna 4.5 A @ 12 V så ca 55 W är den totala effekten. Lagom effekt som inte kräver ett jätte-batteripack men som samtidigt är såpass varmt så man känner en märkbar skillnad i varmt vatten (16 C augusti-ytvatten). Förra helgen (0 - 2 C i vattnet) med scooteråkning så var det perfekt för 2 st 30 min dyk utan att man blev speciellt kall....

Slingorna är parallelkopplade och varje slinga har en separat säkring (á la Biltema säkringshållare med bilsäkringar). De kunniga menar på att sådana bilsäkringar är för långsamma om man skulle få kortis så de räcker inte för att undvika brännskador men det är nog bättre än inget...

Kontakt i dräkten löste jag genom att köpa färdigt "kit" från http://www.sublight.se/ som har mycket bra gjorda kontakter:
http://www.sublight.se/product/productdatasheet.php?Ll0=26&Ll1=102&Ll2=191&Ls0=1&Ls1=1&Ls2=1

Kan rekommendera dessa varmt (:)) då de funkar (ännu så länge) ypperligt och har en låg profil samt är robust byggda och enkla att både installera och ta bort (om man skulle vilja).

Mest "special" är locket till lampan som jag gjort själv med två brytare och två genomföringar. Det kräver ju tillgång till en svarv och fräs men har man sådant på jobbet så är det ju enkelt...

Om intresse finns kan jag lägga upp lite bilder senare...

/JD

Nikki
05-05-2006, 10:13 AM
Jag kör sedan några år med Ice breaker som är en väst, speciellt för dykning. Rekommenderas varmt;) Den håller jämn temperatur, ca 40 grader , fungerar väldigt bra och är driftsäker. Man ska förstås inte glömma sätta i den externa kontakten, och den får inte heller vara så insmord att den kan glida ur för då förstörs den.
I ursprungspaketet går det inte att koppla ihop med elvantar och sockor men det går att modifiera. Jag har dock valt att inte göra det utan tycker att västen ger tillräckligt med värme, trots dålig blodcirkulation i händer och fötter.
Efter modifiering av batteripaketet som jag också fick hjälp med av Oceanic Tech, har jag ett halcyon batteri mindre modellen till elunderstället och ett likadant till lampan. Därmed kan jag slå på och av värmen under dyket alltefter behov.
Västen är nylonbeklädd på insidan och kan tvättas av, vilket är en fördel. Utsidan är av neopren så om man skulle glömma att koppla ihop kontakterna inne i dräkten så värmer själva västen lite ändå, fast det händer ju aldrig mej :D. Säkert inte det billigaste alternativet men väldigt bra.
Annika

JohanD
05-05-2006, 11:53 AM
Annika,

hur tycker du Icebreaker-västen funkar rent "klädesmässigt". Jag har förvisso aldrig provat den IRL men den ser ut att vara ganska "bylsig" och stel?
Fördelen med en T-shirt lösning som jag ser det (förutom det låga priset) är att den är tight mot kroppen då den ligger an direkt mot superunderstället och med ett G400 ställ ovanpå så "bygger" det inget mot endast G400-stället. Med mina (mkt) tighta TLS:er så misstänker jag att en Icebreaker inte skulle få plats...

Hur menar du med att "den får inte heller vara så insmord att den kan glida ur för då förstörs den"? Blir kontakten sönderärgad om den glider isär och polerna exponeras för vatten (med spänning på dvs)?
Isf. är ju SubConn kontakterna att föredra då de är "hot pluggable"...

Neoprenväst låter förvisso smutt, kanske ngt att shoppa (dvs en shorty överdel i 2 mm neopren) som man syr in slingor i....

/JD

Ingemar Lundgren
05-05-2006, 01:28 PM
[quoteHur är det med strömförbrukningen för din MC-jacka? Har du nån koll på effekten i den eller får du simma med en minubåt av batterier bredvid?
[/quote]

Jag kan köra elunderställ och 18 W HID i ca 80 min på 14 AH. Det räcker rätt bra. På deco stänger man ju av lampan så då räcker det längre.

Nikki
05-05-2006, 03:53 PM
Annika,

hur tycker du Icebreaker-västen funkar rent "klädesmässigt". Jag har förvisso aldrig provat den IRL men den ser ut att vara ganska "bylsig" och stel?
Fördelen med en T-shirt lösning som jag ser det (förutom det låga priset) är att den är tight mot kroppen då den ligger an direkt mot superunderstället och med ett G400 ställ ovanpå så "bygger" det inget mot endast G400-stället. Med mina (mkt) tighta TLS:er så misstänker jag att en Icebreaker inte skulle få plats...

Hur menar du med att "den får inte heller vara så insmord att den kan glida ur för då förstörs den"? Blir kontakten sönderärgad om den glider isär och polerna exponeras för vatten (med spänning på dvs)?
Isf. är ju SubConn kontakterna att föredra då de är "hot pluggable"...

Neoprenväst låter förvisso smutt, kanske ngt att shoppa (dvs en shorty överdel i 2 mm neopren) som man syr in slingor i....

/JD

Johan,
Jag tycker inte att Ice breakern blir särkilt bylsig, utanpå kraft underställ och under Weezle, men jag har å andra sidan inte någon cave cut utan bara en standard TLS så den är förstås rymligare.
När det gäller kontakten så har jag en gång råkat ut för att kontakten ärgat sönder när strömmen var på och kontakten inte var isatt. Men det var nog snarare orsakat av "skiten bakom skaftet" än fel i konstruktionen av kontakten. Jag har blivit varnad i samband med service för att smörja in kontakterna för mycket eftersom det skulle kunna leda till att de kunde lossna. Hittills har det inte varit något problem alls för min del utan lagom tröga.
Annika

Erik Bjurstrom
05-10-2006, 02:47 PM
Jag har en massa mc underställ grejor och dräkt med koppling , samma som Igges ,som jag säljer p.g.a att jag slutar. Ring mig om du är intresserad 0480-472469

Någon som har lite tips på elunderställ som faktiskt funkar? Borde väl finnas en massa motorcykelprylar som borde funka bra, eller? Vill främst ha handskar faktiskt ... men jag antar att ska jag kosta på dräktgenomföringen är det lika bra att köra på en väst med och kanske lite mysiga sockar :)

Såg att oceanic krängde något, är det nått att ha?

Hur som helst är det någon som kör ett elunderställ som faktiskt värmer och hur pålitliga är dom? Funkar dom varannan gång eller hur är det?

Vore tacksamm för lite tips .... brrr brrr det e kallt där ute

//Fredrik