View Full Version : Utfärder tillvägagångssätt
manne
05-07-2006, 10:00 PM
Utfärder till djupare vrak blir mer och mer vanligt. Än så länge så har det inte inträffat någon incident (vad jag vet) och jag vill att det ska föbli så.
Tänkte kolla med er hur ni går tillväga när ni kör utfärder.
Jag gör så här:
Alltid dykare på båten. Jag har ett mellanrum mellan dykteamen på ca 10-15min beroende på hur många de är. Försöker få det så att de sista som hoppar i möter de första gänget som är på väg upp på sista stoppet och kollar av gas mm.
Kommer det upp 1st lyftsäck/banan. Då ska det komma ner en dykare som kollar vad som behövs. Gas eller tappad uppstiglina....
Vet inte riktigt hur jag skulle hantera följande senario:
10st dykare på båten. Dyker på ett vrak som ligger på 60m djup.
Alla är i vattnet och de första gänget kommer upp och säger att det har fastnat en dykare inne i vraket. Hur många av de som kommer upp är villiga att gå ner igen?
/Manne
Ingemar Lundgren
05-08-2006, 01:07 AM
Ser ut som att du går tillväga på ungefär samma sätt som vi. Det är praktiskt svårt att ha ett betalt säkerhetsdykarteam som står redo att gå i "odykta".
manne
05-09-2006, 10:06 AM
Om det fastnar någon i ett vrak, då är det i princip kört. Det är nog inte många som är villiga att gå ner efter ett dyk in i ett siltit vrak och leta efter en uppstressad dykare. Ringa 112....Försent iallafall. De går inte djupare än 50m.
Ingemar Lundgren
05-09-2006, 02:55 PM
I livräddande syfte så skulle jag personligen mycket väl kunna tänka mig att gå ned. Men jag kör ju båten oftast så det blir ju lite svårt. Men du har nog rätt i att tyvärr så har nog en del dykare betänlkigheter.
Charlotta Carlén
05-09-2006, 03:45 PM
Om det fastnar någon i ett vrak, då är det i princip kört. Det är nog inte många som är villiga att gå ner efter ett dyk in i ett siltit vrak och leta efter en uppstressad dykare. Ringa 112....Försent iallafall. De går inte djupare än 50m.
Allt beror ju på djup och var i vraket personen fastnat. Det är nog läge att ringa 112 omedelbart och dessutom försöka få ner folk som kan försöka hjälpa den nödställde. Det är ett mardrömssceanrio som jag hoppas vi slipper uppleva. Det kan ju även vara svårt att få tydliga uppgifter om var personen fastnat från dennes parkamrat/-er då parkamraten-/erna troligtvis är skärrad/-e. I och med att 112 är larmade så skulle jag nog gå ner igen (om övriga förutsättningar till detta fanns) för att göra en livräddningsinsats.
Hur har du resonerat själv kring detta?
Björn Qvarnström
05-11-2006, 06:42 PM
Hej det är väl också ett matematiskt problem ( om man är lite känslolös) då gasen för den dykare som fastnat med all säkerhet har tagit slut innan man kan meddela dom på ytan, eller hunnit ner till honom. Det under allt utan exemplariska förhållanden.
T.ex. Låt oss säga att en dykare med 2x12 tryckta till 250bar (6000liter gas) fastnar i ett vrak efter 18 minuter på 60m. Dykaren har en SAC på 18liter/minuten
18x7 = 126L/min x 18minuter lika med 2268 liter under den tiden som dyket gått som det skall. Sedan fastnar sagda dykare och dom ca: 3700liter som dykaren har kvar skall teoretiskt räcka i 29minuter till. Men då SAC’en lär öka drastiskt så är väl 15 till 20 minuter mer realistiskt. Och om det då är dykarens par kamrater som meddelar detta, så är det ju redan kört då deco tiden för ett 60m djupt dyk på 18 minuter är 34 minuter låt oss säga att kamraterna sätter sig själva i risk och minimerar dekot till hälften så kommer gasen för den fastnade dykaren vara slut redan ändå!
Men som sakt detta är ju teoretiskt uträknat det finns säkert faktorer som jag missat och klart sker det i början av dyket m.m så kan det ju säkert gå att hjälpa till men jag tvivlar. Tror att det finns ytterst få dykare som kan vara så kalla och kunna göra någon nytta.
Med vänliga hälsningar
Björn Q
Martin Quensel
06-09-2006, 05:58 PM
Nu gör ju inte jag denna typen av dyk, och är inte lika erfaren, så jag har inga direkta synpunkter på vad som är fel eller rätt här. Men en sak som jag funderar på är att man förutsätter att denne dykare fortfarande sitter fast efter att man lämmnat honom/henne.
ponera att dykaren kom loss några minuter efter att ha blivit lämmnad, och nu är på väg upp, men har lite problem, reva i dräkten kanske. tappad bottomtimer eller liknande så han/hon inte kan utföra sitt deko..
Varför förutsätta att en som fastnat fortfarande sitter kvar?
Det är aldrig försent att ge upp, så man kan lika gärna kämpa på ett tag till, eller hur?
/Mina fem öre
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.