View Full Version : Att byta olika lampor i Halcyons lampor
Fredrik Isakson
05-08-2006, 02:32 PM
Hejsan igen, håller på och funderar på lampor. Kan man byta mellan halogen , hid och olika effekt på hid lampan i säg tex proteus 3? Eller krävs det olika lamphuvuden för olika effekt på lampan? Är en smula oteknisk så är frågan enkelt besvarad så får ni ursäkta, men det vore intressant att veta.
Peter Tuvesson
05-11-2006, 01:27 AM
Nej, inte om du menar att man bara skulle byta själva ljuskällan som är monterad i lampsockeln på en HID. Urladdningslampor (HID= High Intensity Discharge) kräver en elektronikenhet som kallas ballast som transformerar om och switchar spänning/ström. Varje HID ljuskälla har en specifik ballastkonstruktion, således kan du inte använda en 18 watts hid i en 10 wattare, även om de har samma tillverkare. Det finns flera ursprungstillverkare av ljuskällor och ballaster, men det är några som är vanligare än andra i dyksammanhang.
Med halogen är det enklare, det går att sätta 30, 50, och 100 watts lampa i samma sockel, men 100 w kan bli varmt om konstruktionen inte medger tillräcklig kylning, Halcyons lampor har haft problem med detta tidigare, plasten utanför sockeln har smält. En svensk tillverkare tog hänsyn till detta, såg till så att mer vatten kunde passera utanför provröret, och i dessa funkar det.
Sen kan man ju tolka din fråga på ett sätt till, men det blir lite mera långsökt. Man kan använda samma batteripack till flera lamphuvuden om de kan anslutas med kontakt till kannistern t.ex. E/O (Electro Oceanic numera Crouse Hinds) eller ekvivalenter eftersom ballasten till de allra flesta, men inte alla HID:ar sitter integrerad i lamphuvudet. E/O- kontakter är vulkade på sladden, inget som man fixar utan rätt verktyg, vanligen beställer man sladden med kontakt från leverantören. Dessa kontakter är inte särskilt billiga (cirkus 800 spänn per kontakt med sladd) och kan man slippa dessa så är bra eftersom det är en sak till som kan sluta funka (glapp).
Gissar att du vill återanvända en lampa som du redan har eller börja på en instegsnivå och sedan uppgradera?
Ta reda på vad du behöver, vad ska den i huvudsak användas till och var du i huvudsak dyker och välj därefter.
Jag har en halogenlampa (sk Perre-lampa) och en Halcyon 18w HID. Hid lampan är kanon i grottor och andra ställen där det är mörkt och lite partiklar, men tappar en hel del om det är ljus från ytan och mycket partiklar. Halogen är omvänt i mitt tycke. Sedan har de ju olika färgtemperatur, halogen är gulröd i skenet medan Hid är blåvita.
/Peter
:cool: Det har varit sol i mer än en vecka nu, saknar inte vintern ett dugg!
Fredrik Isakson
05-11-2006, 10:59 AM
Du förtsod min problematik väl. Jag funderar på att köpa en enklare instegs Hid (10w). Han som har den har kört den med Halgenlampor vilket jag inte visste att man kunde göra. Det fick mig att undra om man kan, med samma barlast, köra 18 wattare i tio wattaren. Vilket, om jag förstod dig rätt, du har besvarat.
Tack för ett lärorikt svar.
Peter Tuvesson
05-11-2006, 11:32 AM
OK, Halcyons 10 watts Hid använder Welch allyns 10 watts lampa och den har integrerad ballast, färdigpottad (ingjuten) från Welch Allyn, lätt att ta bort m.a.o. kvar har man då en vanlig lampa i princip ett kapslat batteri och en reflektor, som man kan stoppa i en halogen lampa i, tveksam om det går med samma sockel. Det är inte svårt att byta sockel men varför ge sig på såna ingrepp, det känns inte som att nyttan står i proportion till jobbet varje gång man får för sig att löda om sockeln i så fall.
Pottningen av en ballast görs främst för att avleda värme och dämpa aukustiska vibrationer (brummande ljud) och inte så mycket för att täta även om det finns några pottingmaterial som kanske fixar det med. Olika pottingmaterial har olika egenskaper.
Du kan alltså inte använda nämnd lampa för att driva den lampa som används för 18 HID(däremot kan denna lampa, som använs för 18w alltså, arbeta med 21 och 24 watts ballaster, men det är inte enkelt att byta, det kräver en rejäl omkonstruktion).
Fredrik Isakson
05-11-2006, 04:28 PM
Tack för lektionen, nu förstår jag mer
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.