PDA

View Full Version : ROV

Erik Bjurstrom
05-21-2006, 01:43 PM
Det är en intressant kille i Nybro som konstruerat en fattigmans ROV som börjar säljas i sommer. Se www.uwv.se. Pris 53000 plus moms.
Om vi kan få till ett seriöst Svärdet projekt så kanske vi kan få ihop ett gäng som vill investera om den håller måttet. (obs seriöst) Jag har talat med honom och han ställer upp och visar den på ett vrak fr.o.m Juli.

quote=Ingemar Lundgren]Ja vi får ta och skaffa en riktig ROV i stället. Kan du lite mer utförligt beskriva sökområdet vi lade ut Erik? Var det inte någon som hade gjort en avancerad beräkning av Svärdets förmodade avdrift eller har jag drömt om det?[/quote]

Richard Lundgren
05-21-2006, 02:02 PM
Det är en intressant kille i Nybro som konstruerat en fattigmans ROV som börjar säljas i sommer. Se www.uwv.se (http://www.uwv.se). Pris 53000 plus moms.
Om vi kan få till ett seriöst Svärdet projekt så kanske vi kan få ihop ett gäng som vill investera om den håller måttet. (obs seriöst) Jag har talat med honom och han ställer upp och visar den på ett vrak fr.o.m Juli.

Jag kan tänka mig att investera i detta förutsatt att han kommer ut med oss och demonstrerar den på Liljevalch. Är nyfiken på vilken sorts CCD kamera ROV har.

Vänligen,
Richard Lundgren

Ingemar Lundgren
05-21-2006, 03:12 PM
Hoppas den håller måttet, priset är ju fantastiskt. Man blir lite orolig när man läser

"Manövrering: UV Basic är enkel att manövrera i vattnet med hjälp av playstation handkontroll kopplad till kontrollpanelen. Önskat djup behålls med en autodjupsfunktion. Signalerna mellan farkosten och kontrollpanelen / bildskärmen går genom en 100 meter lång kabel. Det garanterade max djupet är 80 m. "

Men va fan en play statipn kontroll ska väl ifs kunna funka. Men vi lär behöva mer än 100m kabel. Sen måste vi hitta ett bra sätt att ankra båten. Minimum 2 punkts ankring, hälst 3 punkts så att inte båten driver omkring i vinden på ytan. Men det går ju lösa med lite hårt arbete. Vi får väl skaffa en lindragare som typ fiskarna har.

jluttichau
05-22-2006, 02:09 AM
Hoppas den håller måttet, priset är ju fantastiskt. Man blir lite orolig när man läser

Hej,

Vi havde en ROV med da vi dykkede på Flying Enterprise og ROV-føreren fortalte at de normalt har et advanceret navigations system koblet til ROV'en for at kunne finde ud af hvor man er. Alternativet er at man altid skal have visuel reference til noget, på op og nedturen er det jo så ankerlinen men han sagde det godt kunne være lidt et problem med visuel reference. Vi kom dog aldrig til at bruge den på vraget fordi vejret ikke var til at ankre op i, men jeg tror man skal overveje hvor anvendeligt sådan et "billigt" system er.

Jeg tror dog ikke man behøver at benytte flere ankerpunkter hvis man bare giver ROV'en snor nok så båden har plads til at bevæge sig. Det kommer selvfølgelig an på vejret men oftest vil man jo kun dreje 180 grader hvis vinden f.eks. vender. og hvis ud placerer ankret i stævnen og lader ROV'en gå ned af ankerlinen vil det jo være ligegyldigt hvis vinden vender.

mvh
Jonas

Ingemar Lundgren
05-22-2006, 09:38 AM
Jag håller med, de ROV jag har sett användas i praktiken har haft sonar. Den här har bara en kompass vilket IOFS kanske räcker i vissa fall. Vi får åka ut och prova och se hur det funkar i praktiken. Boka ett datum Erik.

Erik Bjurstrom
05-22-2006, 04:28 PM
Kan man inte använda den gamla hederliga draggningsmetoden och dragga fast?

"Manövrering: UV Basic är enkel att manövrera i vattnet med hjälp av playstation handkontroll kopplad till kontrollpanelen. Önskat djup behålls med en autodjupsfunktion. Signalerna mellan farkosten och kontrollpanelen / bildskärmen går genom en 100 meter lång kabel. Det garanterade max djupet är 80 m. "

va fan en play statipn kontroll ska väl ifs kunna funka. Men vi lär behöva mer än 100m kabel. Sen måste vi hitta ett bra sätt att ankra båten. Minimum 2 punkts ankring, hälst 3 punkts så att inte båten driver omkring i vinden på ytan. Men det går ju lösa med lite hårt arbete. Vi får väl skaffa en lindragare som typ fiskarna har.

Erik Bjurstrom
05-23-2006, 03:55 PM
Jag har talat med Ulf Rickardsson som gör ROV:n. Kabeln kan göras hur lång som helst. De har testat 200m utan problem. Om man draggar fast i vrakfyndet ser jag inga problem.
Jag skall boka ett datum med honom i Juli när den kommersiella modellen är klar. Samtidigt vore det kul att träffas och se hur vi skall kunna fortsätta projektet.

quote=Ingemar Lundgren]Jag håller med, de ROV jag har sett användas i praktiken har haft sonar. Den här har bara en kompass vilket IOFS kanske räcker i vissa fall. Vi får åka ut och prova och se hur det funkar i praktiken. Boka ett datum Erik.[/quote]

Peter Tuvesson
05-31-2006, 04:00 AM
UWVs tidiga prototyp som visades på tekniska mässan härom året (2004?) och som var fotograferad i Oskarshamnstidningen har mycket stora likheter med Videoray (http://www.videoray.com/) som marknadsför i Sverige av ett företag som heter Wildland (http://www.wildland.se).

Dock ser det ut som att Ulf har vidareutvecklat sitt projekt och tagit hjälp av studenter på designprogrammet i Kalmar och har fått till något som kan bli riktigt bra om man kan producera det som man tänkt.

Curt Nyberg AB marknadsför en liten ROV (http://www.ibsophone.se/acrov.htm) som styrs med ett styrdon som främst används i CAD-program (dyrare än UWVs kontrol, men manövreras med en hand). Referenser och prisuppgifter finns inte angivna, men det är ju bara att ringa.

Fascinerad blir man när man ser den ROV modell som togs fram för att göra återbesök på Titanic och medverkade till filmen Ghosts of the Abyss. De tillverkades av företaget Dark Matter men produkten har köpts av Oceaneering Internationa, broschyren återfinns här: http://www.oceaneering.com/Brochures/ROV%20-%20SpiderBOT.pdf
Denna ROV har rörlig kamera och fungerar bevisligen bra, men kostar antagligen en hel del och är nog lite overkill för den typen av användning som diskuterats.

Det finns säkert fler, men det är ju en kanske en fördel om de finns tillgängliga i närområdet.

/P

dykkjell
06-29-2006, 12:22 AM
Har också varigt i kontakt med Ulf ang. ROV:n
Han/dom kommer till Visby nästa vecka för bla demostration i visbyhamn 5dagar i sträck. Då skall jag prova den och se om det kan vara något att ha, som sakt ej sonar och begränsning på 80m. Men säkert ett bra hjälpmedel till redan hittade vrak/rester. Hitta objekten görs ändå bäst med side scanner enligt min mening. Kommer med ett utlåtande när jag har testat den.
Och priset jag fick var 60000kr +moms ej 53000? fast med 200m kabel
MVH
Kjelle

dykkjell
07-05-2006, 09:03 PM
Min enkla utvärdering av ROV:n
Många bra genomtänkta lösningar.
Magnet överföring. slipper genomföringar
Guldpleterad och doppbarkontakt
Bra utformning på skrovet
Batterierna i Rov:n ingen förlust på strömmen, Det enda jag inte KÖPER.
Kan koppla till inspelning. Fast det krävs oftast ström 230v
Enkel att köra inställbart djup och kurs, teoretiskt kan man lägga upp ett plotter och göra en rutsökning
Ställbar ljusstyrka 11 olika styrkor, kanske 13 mins inte riktigt
Allt i maskin genomtänkt och riktigt bra förutom i och urtagning i vattnet,
ingen krok eller något att fästa lina i. måste alltså nå vattenytan med händerna för detta. Vi diskuterade och han har en lösning på en krok/ögla.
En enklare skydds ram runt videodomen risk för repor annars. En sån fixar man lätt själv likaså kroken/öglan tror jag.
Det STORA problemet är att man har bara en drift tid på 1 tim sedan måste den upp för laddning. Bara att sitta och vänta tills det är fullladdat??
1 tim är ingenting! man kan sätta i fler batterier så att det blir det dubbla men iallafall ingenting.
tex besiktnings jobb 1 tim jobb sedan siita och vänta. Inte så proffsigt.
Kontinuelig stöm eller bytbara batterier på något sett.
Leta och kolla vrak 1tim ingenting en sådan maskin bör kunna köras betydligt mer om den ska slå dykaren eller iallafall bli lika.
Skall åka och träffa han i Kalmar nu i sommar igen för att se om han löst mina problem.
Fixar han så jag kan köra stöm ner så kommer jag att köpa en helt klart.
Tack för mig
Kjelle