PDA

View Full Version : NiMh i Halycon 6Ah kanister?

fsiljelof
05-23-2006, 02:51 PM
Är det någon som har gett sig på att packa om ett gammalt Halcyon 6 Ah batteripack (för blyackar) till ett NiMh batteripack? Jag tänkte ge mig på att packa det med NiMh celler för att kunna köra Lampan (18W HID) och elunderställ (45W till att börja med) på samma batteripack, beroende på hur mycket jag kan få i med NiMh celler så vill jag boosta packet så mycket det går, storleken stör inte mig, men är det någon som vet hur många celler av någon storlek som går i? Finns ju olika kapaciteter på olika celler så antal amper kanske är svårare att svara på. Någon som vet hur många celler av någon lämplig storlek som går i? Jag har det idag packat med 7.2 Ah blyackar istället för orginalackarna, smartare kanske vore att köpa ett till sånt pack och bara byta mellan dyken, på så sätt har jag ju 14.4 Ah över två dyk och det skulle vara en billig lösning, nackdelen är ju att jag inte kan använda det som är ”kvar” efter första dyket till det andra dyket, dvs jag har inte samma back up. Någon som har någon bra idé? Tips på genomföringar till batteripacket för elunderstället tas självklart oxå tacksamt emot...

//Fredrik

Ingemar Lundgren
05-23-2006, 03:40 PM
Genomföringar säljer dyk och brandservice i Oskarshamn, jag köpte mina där. Kanske också Oceanic Tech eller TVM Divelop? Subcon gör fina överföringar.

Richard bygde om till NiMh för ett par år sedan minns jag, han fick riktigt bra brinntid i den. Han håller kurs och kanske inte kan svara de närmsta dagarna men han återkommer nog. Annars så kolla måtten på batterierna hos en leverantör så kan du ju fixa en egen lösning.

fsiljelof
05-24-2006, 11:42 AM
Jo, jag får ge mig på att mäta lite antar jag, får skriva nåt optimeringsprogram för att veta hur man får ut max utav det hela :P mindre celler = fler celler, större celler = mer Ah i varje .... inte helt självklart val men det borde ju gå att räkna ut på något bra sätt...Dyk & Brand har jag koll på, men tack i alla fall =)

//Fredrik