PDA

View Full Version : Låg förbrukning större risk.

dykkjell
06-07-2006, 06:46 PM
Någon som vet?!
Hur mycket större risk är det att få dykarsjukan vid liten luftförbrukning? Var ligger gränsen inom dom olika utb. ca 12-15L/MIN har jag förmig men det är var jag tror.

Richard Lundgren
06-07-2006, 07:38 PM
Risken för DCI påverkas inte av en låg SCR (surface consumbtion rate) och således finns inga organisatoriska gränsvärden för detta.

Vänligen
Richard Lundgren

dykkjell
06-07-2006, 11:38 PM
Bygger man inte på sig koldioxid,som är en accellurator för kväveuppbyggnad med för liten "genomströmning". Har inte dom böckerna tillgängliga ska kolla lite mer noga när jag får dom igen. Vill kolla på foromet innnan om någon annan har koll på läget och att jag har lärt mig rätt.
MVH
Kjelle

Richard Lundgren
06-08-2006, 12:16 AM
Koldioxid ökar risken för DCI. Så kallad "skip breathing" (ytlig andning) leder till ökade koldioxidnivåer. Höga koldioxidnivåer leder till ökad andningsfrekvens då koldioxid styr andningen. En normalt låg SCR ger normala koldioxidnivåer och ökar inte risken för DCI

Richard

Peter Tuvesson
06-09-2006, 01:56 AM
Undrar om inte Kjell är ute efter det som min dykkompis var med om, ni har säkert läst: http://www.dykarna.nu/storys/read.asp?storyId=31

Jag vet att det gjorts tester på KI på dykare och klassat en del av dessa såsom "retentioners", dvs de vädrar inte ut ordentligt och bygger upp CO2.
Dykaren i berättelsen ovan har genomgått en sådan test.

Det Richard L nämner ovan om koldioxid bekräftas av det som beskrivs i incident beskrivningen, men jag är inte överens med termerna som används, har jag rört ihop dessa?

Jag hade för mig att termen "skip breathing" stod för någon gammal teknik som Sheck E och samtida dykare använde sig av för att de trodde man kunde spara gas genom att bara ta "vartannat" andetag? Är inte "Shallow breathing" en bättre beskrivning på ytlig andning?

/Peter

Richard Lundgren
06-09-2006, 10:06 AM
Jag hade för mig att termen "skip breathing" stod för någon gammal teknik som Sheck E och samtida dykare använde sig av för att de trodde man kunde spara gas genom att bara ta "vartannat" andetag? Är inte "Shallow breathing" en bättre beskrivning på ytlig andning?

/Peter

Du har rätt Peter och båda andningsteknikerna kan leda till koldioxiduppbyggnad.

Vänligen,
Richard