View Full Version : Blixt
Johan Berggren
04-12-2006, 06:05 PM
Hej,
Tänkte skaffa mig en extern blixt till min canon s70 (kompaktkamera) med tillhörande canon u/v hus.
Finns det någon som kan ge mig några rekomendationer på en sådan blixt?
mvh
/ johan
Ingemar Lundgren
04-12-2006, 06:51 PM
Vad är det för blixtsynksladd till huset? Standard Nikonos? Isåfall borde du kunna koppla till i stort sett vilken blixt som hälst? Jag känner inte till kameran alls men digitalkameror brukar inte fungera med TTL och UV blixtrar, undantaget är Fuji S2 Pro. Nu tror jag dock det tillverkas UV blixtar som stödjer digitalkameror. Om någon vet mer så kom gärna med tips.
Rent allmänt så bör du välja en blixt som är tillräckligt vidvinklig för det objektiv du använder så att ljuset täcker. En lång blixtarm går åt i svenska vatten pga partiklar i vattnet. Ju längre ifrån kameran du kan placera blixten desto mindre partiklar (backscatter) syns på bilden. Ta bilderna på så nära håll som möjligt och blixten så långt ifrån som möjligt. Inbyggda blixtar är helt värdelösa då är det bättre att ta bilden helt utan blixt.
Richard Lundgren
04-14-2006, 12:07 PM
INON eller Sea&Sea D-TTL blixtar funkar utmärkt. D-TTL fungerar med de nya digital kamerorna
Paul Waserbrot
04-18-2006, 11:04 AM
Just när det gäller TTL och digitala kameror så finns ingen enkel standard., detta då tillverkarna har utvecklat lite egna varianter av samma teknik.
Såg att Sea & Sea stödjer pre-flashes på bl a de blixtar som heter DX. Ikelite är också en tillverkare som har blixtar för kompakt-kameror.
Mitt råd är att du kollar ordentligt med blixt-tillverkaren eftersom det är en liten djungel.
Då jag är nikonist ;) så kan jag meddela att Nikons D50, D70 och D200 inte fungerar med D-TTL utan de skall ha i-TTL. Äldre kameror som D100, D1 klarar D-TTL.
Annars kan du köra manuellt, vilket jag alltid gör ändå. :D
Mvh,
// Paul
Kim Johansson
07-26-2006, 12:06 PM
Hej,
Tänkte skaffa mig en extern blixt till min canon s70 (kompaktkamera) med tillhörande canon u/v hus.
mvh
/ johan
Hej,
Vad har du för maxdjup på uv-huset?
Mvh,
Kim
thostr
08-04-2006, 12:05 AM
INON eller Sea&Sea D-TTL blixtar funkar utmärkt. D-TTL fungerar med de nya digital kamerorna
Or even use an old style Sea & Sea strobe (YS-60) in combination with the Digital Adapter from HeinrichWeikamp:
http://www.heinrichsweikamp.net/blitz/indexe.htm
christofer
08-04-2006, 12:55 PM
Hej,
mvh
/ johan
Hej
Har använt mig av INON D180 med en canon g3 (kompaktkamera liknande din). Den fungerade utmärkt tills jag skaffade vidvinkellins (som man monterar på huset), den ville inte riktigt lysa ut bilden - går att fixa till lite med diffuser. Väldigt enkel blixt att använda och liten att ta med sig på resor.
/Christofer
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.