PDA

View Full Version : Gaslogistik på djupa vrak

manne
07-31-2006, 05:58 PM
Skulle vilja ha förslag på gaskonfiguration på vrakdyk på 65-75m.
(Med penetrering).

Har funderingar kring:
Bakpaket 2x15L tex 15/55.
Deco: 7L 100% O2.
Deco: 7L 50%.
Detta räcker inte riktigt till för att bibehålla en bra säkerhet, alternativt: 1st deco flaska till med tex 21/35 eller en Stage?
De flesta rekommenderar nog en Stage men jag är inte riktigt förtjust i det. Är inte sugen på 2x18.

Problemet blir när jag vill penetrera med 3st flaskor runt om mig, vad göra?

Alt 1: Göra en idiotsäker nedstigningslina och lämpa av 100% flaskan på 9m. Och på botten lämnar jag av 50% och 21/35. Samt ha ytorg i dykbåten med dykare och deco flaskor som kan gå ner om det skickas en säck. (Sätter lina från nedstigningslinan).

Alt 2: Ytförsörjning: Går ej.

Alt 3 ???

/Manne

Richard Lundgren
07-31-2006, 06:20 PM
För att minska din Minimum Gas (MG) reserv som alltid skall finnas i dina bakflaskor för att klara en uppstigning delandes gas till första andningsbara dekogas finns bara ett alternativ, att använda en djupare dekogas. Användandet av en bottenstage eller större bakpaket ger dig mer gas att förbruka på botten men du behöver fortfarande lika stor mängd MG reserv i liter. Med gaserna 50% och 100% blir MG reserven ganska snart mer än halva gasmängden i bakpaketet när du går djupare än 60m. Vid dyk till 100 meter eller djupare kan bakpaketet i stort bara bestå av MG reserv om inte valet av dekompressionsgaser tages med både ett gaslogistiskt och dekompressionseffektivt perspektiv.

(Den tillgängliga gasen (TG) du kan förbruka ur dina bakflaskor blir således starttryck - minimum gas. När du funnit din TG väljer du gasreserv, normalt 3dels regeln vid penetrering och justerar enligt ditt val.)

Vid avancerad penetrering av vrak krävs en stabil ock kompetent ytorganisation då dykarna ofta inte penetrerar med deko/stage flaskor "på". Personligen undviker jag att lämna några flaskor på ned/upp linor och aldrig på ankarlinor. Föredrar att skapa en "gas depå" (Botten stage/dekogaser) på ett lämpligt och säkert ställe nede på vraket. Penetrerar sedan med bakpaketet användandes TG - 1/3del för penetration (startas från gas depån), 1/3del ut och resten i reserv (1/3 plus MG).

Tulle
08-04-2006, 07:03 PM
Puh, blir mycke gas! Rebreather börjar bli intressant :)
(själv har jag just köpt en norsk rebreather, 2x18, det var nån som sa det kallades så)

Anders Knudsen
08-05-2006, 09:30 PM
du skal da ikke have færre flasker med med en rb80? du kan bare være længere på bunden inden du når MG eller har jeg forstået det helt forkert?
bliver man ikke nødt til at have nok gas med til at man kan afslutte dykket OC hvis det hele skulle gå galt?

hvad ville i bruge som 3. decogas?? 35/25 eller 30/30.

jeg er desværre ikke GUE tech trænet, så derfor kan mine spørgsmål virke ret basale, men tager man i GUE ikke højde for at man kan miste en gas? eller bruger man isåfald bare 50% reglen og dykker baggassen/decogassen udover grænserne?
hvor meget regner i med skal være tilbage i en deco flaske efter at i har brugt den? på mit IANTD kursus sagde de 100% af det der skulle bruges, men jeg ser ikke makkerånding som en effektiv løsning under deco, så hvad ville i have tilbage ?? 40 bar eller noget i den stil.

hvornår begynder i at bruge 3 deco flasker, jeg ved godt at de kommer an på meget men bare ca. dybere end 75m? eller noget i den stil

jeg kan godt se at jeg hellere må få meldt mig på et Tech 1 kursus, men man har jo aldrig tid.

best

Anders Knudsen

Fredrik Taule
08-06-2006, 02:17 AM
du skal da ikke have færre flasker med med en rb80? du kan bare være længere på bunden inden du når MG eller har jeg forstået det helt forkert?
bliver man ikke nødt til at have nok gas med til at man kan afslutte dykket OC hvis det hele skulle gå galt?

Den får Rich eller noen av RB' dykkerne svare på.
Rent generelt behøver du like mye bail out enten det er snakk om OC eller RB og det blir minst like mange, og gjerne flere flasker på et RB dykk enn et tilsvarende OC dykk med en solid dykkeplan.
Det ser ut som du har forstått det veldig bra :)

hvad ville i bruge som 3. decogas?? 35/25 eller 30/30.

hvornår begynder i at bruge 3 deco flasker, jeg ved godt at de kommer an på meget men bare ca. dybere end 75m? eller noget i den stil

Generelt som 3. dekogass, enten 21/35 eller 35/25. Hovedsaklig avhengig av dybde (økende behov for MG).
På dykk i sjøen hvor du heller kan gjøre to dykk med moderat bunntid istedenfor ett dykk med lang bunntid vil det normalt ikke være noe nevneverdig forskjell med tanke på dekompresjonstid og effektivitet enten du bruker den ene eller andre. MG derimot kan være relativt stor forskjell.

På 60-75m (med 20-25min bunntid) som var spørsmålet i første innlegget ville jeg kun tenkt MG og enten brukt større dobbeltsett, en bunn stage eller 35/25 for å komme i mål i forhold til MG.
Dypere enn 75m begynner 21/35 å bli mer interessant for å redusere MG.

jeg er desværre ikke GUE tech trænet, så derfor kan mine spørgsmål virke ret basale, men tager man i GUE ikke højde for at man kan miste en gas? eller bruger man isåfald bare 50% reglen og dykker baggassen/decogassen udover grænserne?

Som utgangspunkt 50%. I et 3-manns team gir det 100%.
Dykker du to i par så må du gjøre en totalvurdering av ulemper, fordeler, risiko, mengde dekompresjon i et lost deko gas scenarie, osv. Temaet egner seg bedre for samtaler enn nettforum for å 'tegne hele bildet'.

Er dykket komplisert og/eller du samler opp mye dekompresjon vil det være en fordel med support dykkere som kan både gi deg flere flasker hvis det oppstår en situasjon og rydde med seg flasker du ikke lengre har brukt for. Bare ikke bli for ivrig med å sende opp flasker du er ferdig med. Skjer det noe med ene dekogassen når support dykkerne ikke er i nærheten er det fint å kunne bytte til forrige dypere dekogass istedenfor å gå på bakgass mens du venter på ny.

Mvh

Fredrik

Fredrik Taule
08-06-2006, 02:19 AM
Puh, blir mycke gas! Rebreather börjar bli intressant :)
(själv har jag just köpt en norsk rebreather, 2x18, det var nån som sa det kallades så)

Se til at du ikke fyller din norske RB med norsk trimix (vann, olje og luft) !
F.

Tulle
08-07-2006, 11:54 PM
Se til at du ikke fyller din norske RB med norsk trimix (vann, olje og luft) !
F.

Hehe, eller tyskarnas språkversion av olja, öl... vatten, öl och luft :D