PDA

View Full Version : Gruvor

Ingemar Lundgren
04-13-2006, 04:11 PM
Någon som kan tipsa om intressanta gruvdyk? Vi har ju redan delat med oss om Fångö så nu räknar jag med tips på andra okända gruvor ;)

Den enda riktigt bra gruvan jag känner till i Sverige är Gistad kalkbrott. Det finns gångar på båda sidor av kalkbrottet och en gång med järnvägsräls som verkar förbinda systemen. Jag tror denna gång slutar i hisschaktet på andra sidan brottet. Någon som har simmat hela vägen? Gången är på 33m djup.

Karta och vägbeskrivning
(http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=cs&streetname=gistad&mapstate=7%3B1504503%3B6482506%3B0%3B1504102%3B648 2849%3B1504903%3B6482164%3B&mapcomp=%3B%3B%3BGistad%3B%3B%3B59062%3BLinghem%3B %3B%3B%3B%3B1504936.0%3B6482671.0%3B0%3B0%3B0.0000 %3B0.0000%3Bmaps_place.78663.21&search_word=&where=&header_code=&header_code_exact=&selected_header_code=&heading=&heading_exact=&heading_group=&company_name=&dir_area=&geo_area=&district_code=&content=&street=&ns=&stq=0&ax=&pis=&click_id=&symbols=&layers=&filter=&imgmode=1&tpl=)

I Finland finns ju en otroligt häftig gruva, Ojamo. Sten kan berätta mer om den.

Cervin
04-14-2006, 10:14 AM
Det finns ju Fredriksbergs gruvorna som ligger strax utanför Vetlanda.
Har själv bara dykt i långgruvan.
Någon som har testat någon av dom andra??

Verkar finns en hel del gruvor i området. Någon som har en bra överblick på området??

/Fredrik

Micke Fridholm
04-14-2006, 11:11 AM
Sala silvergruva verkar gigantiskt.
Tror det är svårt att få tillstånd att dyka där nu. Det gjordes en massa dyk för att kartlägga gruvan för några år sedan.

Richard Lundgren
04-14-2006, 11:12 AM
Var inte vi och kollade en gamal 1600-tals silvergruva långt inne i de småländska skogarna, nästan bland tomtar och troll, för 10 år sedan? Kommer ihåg att ägaren var mycket mån om att vi skulle dyka och filma inne i orterna.

Richard

Micke Hennig
04-14-2006, 11:13 AM
Jo vi (Tobbe o jag) har varit hela vägen under dagbrottet.
Man kommer upp i hissen i lilla systemet.

Taskig sikt och kablar o bröte som hänger ner på några ställen så det går bara scootra på 9 :D

//Micke

""Den enda riktigt bra gruvan jag känner till i Sverige är Gistad kalkbrott. Det finns gångar på båda sidor av kalkbrottet och en gång med järnvägsräls som verkar förbinda systemen. Jag tror denna gång slutar i hisschaktet på andra sidan brottet. Någon som har simmat hela vägen? Gången är på 33m djup. ""

Tobias Carlsson
04-14-2006, 11:28 AM
Någon som kan tipsa om intressanta gruvdyk? Vi har ju redan delat med oss om Fångö så nu räknar jag med tips på andra okända gruvor ;)

Jag har för mig att det ska finnas gruvor vid TV-masten utanför Västervik? Har ni varit och kollat där? Jag stannade där med bilen en gång men såg inget direkt...

Sigge
04-14-2006, 11:53 AM
Det stämmer man kan krypa, plaska i dem men sist jag var där gick det inte att dyka i alla fall.

/S

Ingemar Lundgren
04-14-2006, 11:56 AM
Det går nog faktiskt att dyka i dem men det är svårt att ta sig ner till vattenytan. Säkert 5m till vattenytan så man måste fira sig ner. Jag har aldrig orkat försöka.

Cervin
04-16-2006, 09:56 PM
Där ska finnas en del gruvor vid Karlstad området.

Någon som varit där och utforskat?

Fredrik Isakson
04-16-2006, 10:03 PM
Har alla gruvor. Jag vet dock inte om det är bra dykning där eller ens om man kan få tillstånd att dyka där. Men gruvan på vånkobben badade vi mycket i förr om åren.

magnus
04-16-2006, 11:46 PM
I smålandsskogarna finns det inte så många dykbara gruvor. Långgruvan Fredriksberg är nog den som är bäst.(dock inte mycket att hänga i granen). I det området finns det massor av hål men inget som är värt att dyka i. Sen finns det ju Kleva gruva. Det är en stor turist attraktion. Finns ganska många intressanta hål där inne men det är inte värt allt slit att få in dykprylarna i berget(har provat). Oskars sänkning var en upplevelse!! För några år sen kollade jag många registrerade gruvor. Jag har ett register på flera tusen gruvor. Var även i västervik och kollade. I södra sverige är det nog bara Gistad som är dykbart!!

Ingemar Lundgren
04-17-2006, 12:04 AM
Kommer ihåg att Micke Bäck från Gällivare i BSTD dök mycket i en gruva nära Gällivare. Den verkade rätt cool. Såg några bilder. Någon som vet mer? Tror inte jag åker ända till Gällivare för att dyka gruva men för de som bor närmare kan det ju vara något.

Sigge
04-18-2006, 06:40 PM
Fredrik Bäck och Co. ska det vara :-)

/S

Anders Ståhl
04-23-2006, 08:20 PM
Där ska finnas en del gruvor vid Karlstad området.

Någon som varit där och utforskat?

Det finns inga gruvor i Karlstads område, men vi åker däremot till Hällefors silvergruva som ska vara bättre sikt än Gistad gruva efter vad jag har hört av andra dykare som har dykt både Hällefors silvergruva och Gistad gruva...fast vid 28 meters djup och djupare så är sikten mjölkigt. Dessutom för dom som vill, så kan man dyka ner till 112 meter djupt i silvergruvan!:rolleyes: Vi åker även till Limgruvan som också ligger en bit utanför Hällefors...Har sett signaturen i Limgruvan på en grön linpil som det står C.D! Kan det vara Carl Douglas gamla linpil?:)

/Anders

Richard Lundgren
04-23-2006, 08:23 PM
...Har sett signaturen i Limgruvan på en grön linpil som det står C.D! Kan det vara Carl Douglas gamla linpil?:)

/Anders

Det kan det vara. Har iof en gammal vilnkelslip märkt CD ochså:-)

Martin Björkdahl
04-23-2006, 08:36 PM
Någon som kan tipsa om intressanta gruvdyk? så nu räknar jag med tips på andra okända gruvor ;)

Någon som provat att dyka i Bölets gruvor i närheten utav mig i Västergötland.. Dom ligger i Tiveden eller anslutning till nationalparken.. Vad jag vet så har det inte dykts där förut!

Brytningen av mangan (kallas även brunsten) började troligen på 1680-talet och pågick med vissa avbrott till 1946. I området finns 76 större gruvhål tillhörande 49 olika namngivna gruvor. Ofta har de namn som Frestaren, Paradiset, Röda Sänket och Numero Ett. Fram till 1800-talet användes mangam främst vid tillverkning av glas och av krukmakare som glasyr. Den huvudsakliga användningen idag är som legeringsmedel - för att göra stål elastiskt. När brytningen upphörde hade man nått ett djup av 240 m. Gruvfältet är 1 km långt och 300 m brett.

Jag vet med all säkerhet att antingen är alla gruvhål vattenfyllda eller så är merparten det.. Dom var iaf vattenfyllda och stängsel är uppsatt när jag var uppe där sist och kollade..

esperanza
04-24-2006, 04:33 PM
I Finland finns ju en otroligt häftig gruva, Ojamo. Sten kan berätta mer om den.

ha! tyckte mej se ojamo här. sten har ju en hel del fruktansvärt fina foton fr ojamo på hans fotoalbumsida på dykarna.nu... mer foton fr ojamo kan hittas på snuubas sidor på http://www.slps.net och jakes sidor på http://www.mersalo.com/divingtrips/index.htm...

- mikko

edit: diskussionen kanske gällde ursprungligen i första hand svenska gruvor, men jag tror att lite ögongodis från andra sidan viken knappast stör nån =)

santa
04-25-2006, 01:48 AM
Har försökt att dyka i alla (4) orter i Fredriksberg, det är bara en som är dykbar. Långgruvan, sikt ca 5m, max djup 42m. Enkla orter, ligger linor. Gruvan ovanför är dykbar men ointressant, 0,5m sikt och endast ett shakt ner samt mängder med mettalstegar som man kan trassla in sig i.Djup ca 25m (minns ej riktigt). De andra orterna har minussikt.
Hälsn Henric J Emmaboda

fsiljelof
05-02-2006, 10:52 PM
Tjena Igge, det va länge sen, hoppas allt e bra ... hur i sörmland ligger en gammal (1600 tal eller tidigare) malmgruva som heter Skottvångs gruva, jag har hört rykten om att det ska vara Sveriges djupaste gruva, men det vet jag faktiskt inte hur som helst ska den vara 300m+ djup så det finns ju lite att jobba på ;)

Har inte hört att någon har dykt där men jag vet att en badare försvann där någon gång så jag tror markägaren är lite kinkig med folk i gruvan, men gör man det seriöst och pratar med honom så går det säkert att ordna ...

Finns flera orter, men på länken nedan har du en mycket enkel skiss över det stora schaktet och lite snabb info ...

Har ju absolut ingen aning om sikten eftersom jag inte vet om någon har dykt där, men någon kanske vet hur sikten generellt är i malmgruvor...

http://hem.passagen.se/ghal3/historia.htm

Lycka till om ni tar er dit =)

Ingemar Lundgren
05-02-2006, 11:15 PM
Tack för tipset. Har för mig att jag kommer ihåg incidenten när badaren drunknade. De hittade aldrig kroppen va? Har för mig att vi blev kontaktade angående eftersökning. Kan ha varit en annan gruva, ej säker.

fsiljelof
05-03-2006, 06:21 PM
Nej, vad jag vet har dom aldrig hittat kroppen, antar att den kan ha sjunkigt en bit om kartan stämmer ....finns säkert bättre kartor/ritningar eller vad man ska kalla det över dom där schakten, men som sagt, jag har ingen aning om vad det är för sigt, ser inte kristallklart ut ovanifrån, men sånt kan ju iof förändras efter några meter som vi alla vet ....

Martin Nordin
07-26-2006, 03:52 PM

Hur många vill du ha? :)

Det finns så många gruvor att dyka i i Sverige så det räcker och blir över till alla. Jag törs nog säga att det finns fler dykbara gruvor än vrak i Sverige. Ni förstår nog inte hur mycket gruvor det finns.

Jag spånar lite:

Norberg är en stor ost av gruvorter. Här har man brutigt järn i över 1000 år. Mycket ligger bortanför dykdjup men en hel del roligt kan du nog hitta här om du letar. Det finns en väldigt mysig gruva som har en hel del orter på 40m, tyvärr så måste man ta sig igenom ett riktigt svart lager innan man kommer ner dit. Vi vände på runt 20m tror jag det var. Daniel lyste på mig med en 50w Halogen på ca 50cm håll och allt jag såg var en svag senapsgulfläck. :) Men det finns fler hål. Många fler...

Filipstad här har man också brutigt järn sedan 1300-talet. Det finns hur många gruvor som helst. Bara att leta. Många är gamla och ligger således på bra djup ur dyksynpunkt.
Filipstad har fyra Malmtrakter Långban, Nordmark, Kroppa och Persberg. Dessa har i sin tur mellan 4st (Kroppa) och 20st (Persberg) malmfält. Som i sin tur innehåller en till flera gruvor var. Sedan går det säkert inte att dyka i så många av dem men hittar du fem dykbara gruvor så har du att göra ett tag.

Ludvika Samma sak som städerna ovan. Här finns hur många gruvor som helst. Mycket är igenbommat och stängt men vet man var man ska leta så kan man hitta det man söker snabbt. Lite modernare än de andra.

Stråssa är snart vattenfylld, kan man göra sig en väg genom rasmassorna in på 80m nivån så har man en riktigt bra dykplats i några år framöver. Det är inget svårt jobb men kräver att man gräver på exakt (och då menar jag exakt) rätt ställe. Skulle tro att det är mindre än en meter mellan dagbrottet och orten som jag syftar på. Det är lite svårt att säga på vilket djup 80m nivån hamnar men jag skulle tro mellan 40-60m när gruvan är fylld.
____

Nu ska ju ev Dannemora öppna igen, Det var på sätt och vis synd för där fanns det potential till riktigt grym gruvdykning.
____

Jag rekomenderar verkligen att du tar tid på dig och lägger ner myket tid i torra orter och på land innan du ger dig ner i vattnet. Man får mycket bättre känsla för gruvan då. Tänk också på att det är inte alltid kartorna stämmer.

Många moderna gruvor har ortsystem på var 40 meter. Att orterna ligger på 40m 80m 120 osv är inte så ovanligt. Många lite äldre gruvor ligger dock betydligt grundare och har orter tätare och grundare. Jag har varit i gruvor där det i taket funnits rötter från träd :)

Problemet är att få tillgång till alla dessa gruvor. Många är övertäckta med betongblock, andra har låsta lavar över sig. Men allt går att lösa och det där kan vi gå in på en annan gång.
Många gamla gruvor ligger ensamma ute i skogen och då gäller allemansrätten. Staketen runtomkring är till för att hålla djur borta och inget som hindrar rätten att dyka där.

Nu måste jag till jobbet, men jag kan skriva mer om det är något ni vill veta eller undra över. Hör av er om ni vill leta någonstans, jag hänger gärna på.

/Martin
Som har gruvabstinens.
http://www.baggbodykarna.org/

Martin Nordin
08-10-2006, 01:40 PM
Hej

Nu har SGU släppt en publikation som heter "Malmer, industriella mineral och bergarter i Stockholms län". Där kan kanske ni som letar gruvor i det området hitta lite matnyttigt. Men jag har inte hummit läsa den själv så jag lovar inget :)

http://www.sgu.se/sgu/sv/service/sgu_publ/publ_beskr/RM117.html

Totalt har cirka 450 platser besökts där någon form av brytningsverksamhet har pågått eller fortfarande pågår. I rapporten finns en del historiska bilder. Det finns även en förteckning över många av fyndigheterna med koordinater för GPS. Karta samt detaljkartor finns också med enligt vad jag har hört.

Lycka till med gruvjakten.

/Martin

Fullcave
09-11-2007, 12:45 AM
Tjena Igge, det va länge sen, hoppas allt e bra ... hur i sörmland ligger en gammal (1600 tal eller tidigare) malmgruva som heter Skottvångs gruva, jag har hört rykten om att det ska vara Sveriges djupaste gruva, men det vet jag faktiskt inte hur som helst ska den vara 300m+ djup så det finns ju lite att jobba på ;)

Har inte hört att någon har dykt där men jag vet att en badare försvann där någon gång så jag tror markägaren är lite kinkig med folk i gruvan, men gör man det seriöst och pratar med honom så går det säkert att ordna ...

Finns flera orter, men på länken nedan har du en mycket enkel skiss över det stora schaktet och lite snabb info ...

Har ju absolut ingen aning om sikten eftersom jag inte vet om någon har dykt där, men någon kanske vet hur sikten generellt är i malmgruvor...

http://hem.passagen.se/ghal3/historia.htm

Lycka till om ni tar er dit =)

Jag har dykt där och i det lilla hålet next door, (hästsko nått hette den) så att säga är järn gruver dock verkar det vara nån slags rörelse i gruvan då sikte var lika med noll från ytan och ner till 5-6 m och då menar jag inte lite dålig sikt utan hel black out därefter helt mjölkig. Sen beror det ju på tillfället kände inte att det var nått spännande där.

Ja det stämmer att det drunknade en i den djupa orten (snubblade ner på fyllan där. man kan hyra skottvångs för fest lokal)och att polis och kbv osv var där och skulle prov dyka men vågade inte däremot tog dom dit en rov som dom inte lyckades få fart på. Ingen höjdar ställe alltså :)

Som Martin nämnde det finns grymt många andra gruver som är värt att åka till, bara teama upp med han. Är ju inte så många cave divers här i vårat land så.

/M