View Full Version : Decoflaskor, innerst el. ytterst?
Tulle
08-16-2006, 06:43 PM
Hej alla!
Detta har jag klurat lite på, och vill höra vad ni säger om saken!
När man har dubbla decoflaskor på sig, i detta fall 50% & 100%,
vilken ska sitta ytterst och innerst?
Jag har kikat på andra och provat själv. De flesta verkar ha 100%
flaskan ytterst. En motivering jag hört är att det ska vara lätt
för teamet att se att man inte tar fel.
När jag provat detta, och tvärtom, så har jag kommit fram till att
det är krångligt att stoppa tillbaka reggen på 50%:an när den sitter
innerst.
Jag tänker så här, sitter 50% ytterst, så blir det lätt att stoppa
tillbaka slangen och om man skulle bli tvungen att dumpa den efter
går det snabbare/enklare om den sitter ytterst. Det vanligaste är
väl när man kommit till ytan och vill ge båtförarn en flaska, men
behålla 100% i mun, så det blir lättare att klättra upp.
50% är ju också det första man går på, så då syns ju den bäst ytterst,
så teamet kan se det snabbt och bra.
En orsak att 100% ska sitta ytterst är ju att man skiftar imellan stage och
100% i rumpan. Men utan stage pratar jag nu.
Det finns säkert nåt jag inte tänkt på, så upplys mig nu! =)
Tack på förhand!
Tobias Carlsson
08-16-2006, 09:06 PM
Hej alla!
Detta har jag klurat lite på, och vill höra vad ni säger om saken!
När man har dubbla decoflaskor på sig, i detta fall 50% & 100%,
vilken ska sitta ytterst och innerst?
Jag har kikat på andra och provat själv. De flesta verkar ha 100%
flaskan ytterst. En motivering jag hört är att det ska vara lätt
för teamet att se att man inte tar fel.
Är det lättare att se på 6m flaskan att man tar rätt än på 21m flaskan? Teamet ska verifiera att man tar rätt flaska inte att man "inte tar fel"...;)
När jag provat detta, och tvärtom, så har jag kommit fram till att
det är krångligt att stoppa tillbaka reggen på 50%:an när den sitter
innerst.
Jag tänker så här, sitter 50% ytterst, så blir det lätt att stoppa
tillbaka slangen och om man skulle bli tvungen att dumpa den efter
går det snabbare/enklare om den sitter ytterst. Det vanligaste är
väl när man kommit till ytan och vill ge båtförarn en flaska, men
behålla 100% i mun, så det blir lättare att klättra upp.
50% är ju också det första man går på, så då syns ju den bäst ytterst,
så teamet kan se det snabbt och bra.
En orsak att 100% ska sitta ytterst är ju att man skiftar imellan stage och
100% i rumpan. Men utan stage pratar jag nu.
Det finns säkert nåt jag inte tänkt på, så upplys mig nu! =)
Tack på förhand!
Jag anser, som du, att det är lättare att ha flaskan man använder först ytterst och den man använder sist innerst (eller på höften om man har mer än två). Huvudtanken är ju att det ska vara så enkelt som möjligt, att andas ur den innersta flaskan kan inte jag se nån vitts med alls.
mvh
Tobbe
Anders Knudsen
08-16-2006, 09:45 PM
Hej,
jeg har altid den flaske yderst som "skal stages" først.
det vil sige, at dykker jeg i hule, så har jeg O2 yderst, da jeg vil smide den i grotte åbningen, herefter smider jeg EAN50 på 21m.
dykker jeg vrag, skal jeg bruge EAN50 først (eller stage) og derfor er den yderst, når jeg er færdig med den kan jeg så vælge at hip clipse den, eller hvad jeg nu har lyst til.
sikkert ikke standart, men det er nemt at huske :-)
best
Anders Knudsen
Hagert
08-19-2006, 01:38 PM
Jag brukar ha 50%-flaskan ytterst då jag tycker det underlättar både när jag ska ta fram reggen, trycksätta flaskan och när parkamraten ska verifiera att jag använder rätt flaska. Det underlättar också när jag stoppar tillbaka reggen som du säger. Det händer att jag på 9m stoppet efter att ha satt tillbaka reggen kopplar loss 50%-flaskan och enbart hänger den i D-ringen på höften. Detta underlättar att ta fram reggen på 100%-flaskan och framförallt när parkamraten ska verifiera att jag använder rätt flaska. Sedan hänger jag tillbaka 50%-flaskan när 100%-dekot är påbörjat.
Micke Fridholm
08-19-2006, 02:41 PM
Jag brukar ha min 50 % (använder en 7l) innerst eftersom jag oftas dyker med stage. Anledningen till detta är att jag tycker det är lättare att skifta den flaskan som sitter ytterst.
Vid gasbyte till min 50 % så lyfter jag upp min stage så teamet ser att jag tagit rätt regg. Håller med dig tulle att det är svårare att stoppa tillbaka slangen på den som sitter innerst.
Man kan lossa flaskan som Peter säger och det kan underlätta.
/Micke
Jonas "Dragan" Pavletic
09-08-2006, 11:38 PM
Finns som jag ser det ingen som helst anledning att inte se till att ha den gas man andas fram till ett gasskifte ytterst hela tiden, så länge som man inte dyker multipla stages som blir lite annorlunda (även om det inte heller behöver bli det).
På vrak / i öppet vatten:
Med stage och dubbla decogaser har jag O2 i stage handle / leash, 50 närmast kroppen och stagen ytterst. Eventuella ytterligare stages i leashen. På väg upp till 21 meters stoppet stuffar jag stagen (om det inte redan är gjort pga gasförbrukningen på botten) och beroende på hur pass mycket tid jag har kvar till 21 meter flyttar jag stagen till leashen alt. låter den hänga kvar tills gasskiftet på 21 meter är gjort.
På väg från 21m till 6 meter (där jag har massor med tid till att pyssla) flyttar jag bak stagen (om det inte redan är gjort) och tar fram 100 som jag klippar innerst för att underlätta stuffningen av 50 innan nästa gasskifte.
Ser inga som helst problem med gasverifiering i teamet alldeles oavsett om flaskorna hänger innerst eller ytterst, mitt val är helt baserat på att decot ska vara så smidigt som möjligt vilket det inte är om de flaskor som ska stuffas inte sitter ytterst.
I grotta blir det givetvis lite annorlunda om man bestämmer sig för att lämna flaskor allt eftersom man tar sig djupare, i alla fall under starten av dyket. På hemvägen använder jag däremot samma princip, dvs att den som ska stuffas ligger ytterst...
/Dragan
Richard Lundgren
09-08-2006, 11:46 PM
Mest "rätt" vore det att inte ha något system för hur flaskorna placeras :) . Vi människor tenderar ju att ta genvägar och om man alltid har en viss gasflaska på ett visst ställe så...ja ni vet.
Detta till trots, för att vara koncekvent i mitt eget dykande, och det kan ju ha andra fördelar, har jag flaskan jag skall använda, eller använder om det gäller en stage, längst ned, underst. Funkar såväl som vid OC och RB dykning.
Det viktigaste är korrekt flaskmarkering och gasbytesteknik.
Vänligen,
Richard Lundgren
Jonas "Dragan" Pavletic
09-09-2006, 11:52 AM
Upplever du det inte bökigt att stuffa den flaska som du har använt sist <edit> om den hänger innerst</edit>? Vad ser du för fördelar med att ha den du använder underst?
Inte för att försöka packa på någon "mitt" sätt att göra, utan snarare för att få mer input för att eventuellt förändra sitt eget sätt att dyka. I dagsläget upplever jag personligen stuffningen som ett mycket större "problem" än vad din föreslagna hantering löser, därav frågan om fördelarna...
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.